Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc kitörésének 177. évfordulója alkalmából meghirdetett március 15-i, főtéri, a prognosztizált esős időjárás miatt 10 óra helyett 14 órakor kezdődött eseményen a Gödöllői Városi Fúvószenekar térzenéje fogadta az érdeklődőket. Ezt követően Gémesi György polgármester intézett beszédet a hallgatósághoz, majd az Urban Verbunk Junior és Gödöllő magyar testvérvárosainak (Csíkszereda, Dunaszerdahely, Beregszász, Zenta) fiatal táncosai által bemutatott, Felültem a világ vad lovára! című ünnepi műsor, a tavalyelőtt felújított Petőfi-szobornál megrendezett koszorúzás, illetőleg a lovasok és lovas fogatok felvonulása tette teljessé a délután folyamán a Művészetek Háza Gödöllő épületében lezajlott forradalmi táncházzal, majd az alsóparki lovasbemutatóval zárult gödöllői ünnep programját.
Feszített lesz a közösségi értékvédelmi konzultáció menetrendje, a tervek szerint az Országgyűlés tavaszi ülésszakán fogják tárgyalni az Alaptörvény-módosítást és a sarkalatos törvényt. Ezt Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter jelentette ki a Pest vármegyei települések részvételével tartott, a helyi önazonosság védelméről szóló törvény február 26-i konzultációján – adta hírül az MTI.
Előzményként annyit, hogy a tavaly júniusban mandátumot szerzett gödöllői képviselők október 24-én elfogadták az önkormányzat 2024 második féléves munkatervét. Ebben – a december 12-i ülést megjelölve – szerepelt a városháza-beruházásról szóló polgármesteri beszámoló. A kiküldött napirendek sorában azonban se híre, se hamva nem volt ennek.
Kovács Barnabás (Tisztesség-Emberség Városvédő Egyesület, TEVE) a decemberi ülés egyebek napirendi pontjánál rákérdezett: miért nem került fel a városháza-beruházásról szóló polgármesteri beszámoló a tárgyalandó témakörök sorába? Gémesi György polgármester válaszában elismerte: teljesen jogos a felvetés. Majd hozzátette, hogy pici türelmet kérnek, a februári testületi ülés napirendjén valószínű szerepelni fog egy ilyen tartalmú előterjesztés.
Gémesi György beváltotta ez irányú ígéretét, és február 20-án – 13. napirendként – írásos tájékoztatást adott a beruházás eddigi fejleményeiről és jelenlegi helyzetéről. Az öt oldalas dokumentum négy pontban foglalja össze a történéseket a Szabadság tér 6. szám alatti épület – az első sikeres közbeszerzést alapul véve, lassan öt éve húzódó – átépítése és bővítése tárgyában.
A könnyebb érthetőség kedvéért, a tájékoztatót az első közbeszerzés átugrásával érdemes kezdeni. Miután az első vállalkozó (erre a cikk végén visszatérünk) levonult az építkezésről, 2023 májusában újabb közbeszerzést kellett kiírni. Ennek során három kivitelezőt kerestek: épület-befejezési munkára, gépészeti befejezési munkára (60.768.557 forint), illetőleg gyengeáramú kivitelezési munkára (57.489.491 forint). Kisvártatva kiderült, hogy az építési vállalkozó a korábban elvégzett kivitelezési munkát hibái miatt – 251 millió forintot meghaladó pótelőirányzat nélkül – nem tudja teljesíteni az ajánlatában megfogalmazott vállalásokat. A szerződés 2023. október 31-én szűnt meg a felek között. Az előlegként felvett 32,5 millió forintból 24,1 millió forinttal elszámolt, a különbözetet (8,4 millió forint) pedig visszafizette a városi kasszába. A másik két vállalkozóval (gépészet és gyengeáram) megkötött szerződések még hatályban vannak, mindkét cég úgy nyilatkozott, hogy az általa vállalt munkálatokat – változatlan fedezeti igénnyel és műszaki tartalommal – 2025. december 31-ig képes teljesíteni.
Az elmúlt év tavaszát írtuk, amikor a júniusi önkormányzati választás előtt szűk három hónappal eldőlt, hogy ki lesz a harmadik építési vállalkozó, aki nekirugaszkodik a beruházásnak. A gödöllői egyetem területén található bölcsődét is építő, gödöllői székhelyű vállalkozás a munkaterületet 2024 márciusában átvette, ám a munkavégzés nem kezdődött el. Mi több, amikor kiderült, hogy a vállalkozó által szerződésben vállalt részteljesítési készültségi fokot a megjelölt határidőben (2024. június 16., 40%) nem sikerült elérni, és arra esély sem mutatkozott, a vállalkozó 2024. július 15-én a szerződést felmondta. Következett az újbóli elszámolás: az elvégzett munkákra (67.870.637 forint) és az elvégzett pótmunkákra (22.115.425 forint) összességében 89.986.062 forintot kellett áldozni mindannyiunk pénzéből. A szerződést 2024. december 17. napjával szüntették meg a felek. És akkor vissza az elejére! • Az első kivitelezővel, az időközben felszámolás alá került céggel a kivitelezési szerződést 2020. április 22-én írták alá. A közbeszerzés során a vállalkozás nettó 999.786.886 forintos ajánlattal nyerte el a kivitelezést. • Az induló összeg 2022 januárjában (amikorra tervezték a beruházás megvalósulását) 1.167.857.198 forintra emelkedett, és a teljesítési határidő 2022. május 15-re változott. • 2022. május 15-én ismét módosult a teljesítési határidő 2022. augusztus 20-ra. De ezt sem sikerült tartani, viszont a vállalási ár 1.499.679.208 forintra nőtt. • Mivel a kivitelezés a szerződésmódosítások hatására sem haladt kellő ütemben, 2023. február 20-án a szerződés megszűnt. Az állapotfelmérés utáni elszámolás azonban még nem történt meg, aminek oka, hogy a Fővárosi Törvényszék elrendelte a vállalkozás felszámolását.
Ami a pénzügyi elszámolást illeti, az önkormányzat – a polgármester állítása szerint megalapozott – követelését már csak a felszámolási eljárás keretében tudja érvényesíteni. Ennek teljes tőkeösszege 532.200.306 forint. Részletesen: 157.280.504 forint (előleg visszakövetelése végszámla kibocsátásának hiányában), 299.955.842 forint (meghiúsulási kötbér), valamint 74.983.960 forint (5%-nak megfelelő teljesítési biztosíték).
A polgármesteri tájékoztató azzal zárul, hogy folyamatban van a negyedik közbeszerzési eljárás előkészítése, amit hamarosan kiírnak. Gémesi György egyfajta konklúzióként így fogalmaz: - Őszintén remélem, hogy egyszer végre sikerül olyan ajánlattevővel vállalkozási szerződést kötni, aki a valós kivitelezési értékre ad ajánlatot, nem „féláron” arra bazírozva, hogy azzal nyertes ajánlatot tesz és a valós értékhez hiányzó költségeket pedig majd pótmunkaként vagy más módon kívánja elszámolni, valamint a munkát a megfelelő minőségben és határidőben elvégzi.
Adalékként szolgált, hogy Gödöllő idei költségvetésében 1,5 milliárd forintot különítettek el a városháza-beruházásra. A tájékoztatót a képviselőtestületi tagság 12 igen szavazattal 1 tartózkodás (Kocsi Tamás – GDL Pelikán) ellenében elfogadta. A polgármesteri tájékoztatás több – úgy gondoljuk – fontos részletre nem tér ki. Úgy, mint: • Dr. Kiss Árpád jegyző 2022 augusztusában, a gödöllői képviselőtestület rendkívüli ülésén olyan kijelentést tett, hogy a városháza-projekt készültségi foka a kifizetések alapján elérte a 65 százalékos mértéket. Ehhez képest a következő közbeszerzési felhívásában a torzó-látványt nyújtó ingatlan készültségét 50 százalékban határozták meg. • 2023 júniusában napvilágot látott, hogy a közbeszerzési döntőbizottság 5 + 2 millió forintos bírsággal sújtotta a gödöllői önkormányzatot (is). • Az első vállalkozóval szembeni több mint félmilliárd forintos követelési igény teljesülésének sorsa egyelőre bizonytalan, akárcsak annak idején, a szállodaper kapcsán felmerült 489 millió forintos követelés máig sikertelen behajtása. A napirendi pont tárgyalásának lényeges része az alábbi képsorokon kísérhető figyelemmel: