Gödöllői fejlesztéspolitika 2020-2024: szembetűnő közpénzköltési arány(talanság)ok
Június 9-én kiderült, hogy októbertől milyen összetételű képviselőtestület dönthet majd a gödöllőiek közpénzének felhasználásáról. Miután a 34 éve regnáló és újabb öt évre bizalmat szerzett polgármester személyében nincs változás, mi több, Gémesi György ismét kényelmes testületi szavazattöbbséget tudhat maga mögött, jelentős szemléletváltásra nem számíthatunk.
A választási eredmény ismeretében igencsak elgondolkodtató, hogy a „problémás helyi ügyek” nem verték ki a biztosítékok a gödöllői választók többségének körében. Az egyik ilyen a városi költségvetés felhalmozási (fejlesztés és felújítás) kiadásainak körébe sorolt városháza-bővítés és -átépítés névre hallgató beruházás volt.
Alábbi összeállításunkban – a 2020-2024-es időszak (önkormányzati ciklus) települési zárszámadásaiból (2020-2023) és költségvetési tervéből (2024) kimazsolázott adatok felhasználásával – annak jártunk utána, hogy a szóban forgó öt év alatt milyen arányban költötték el mindannyiunk pénzét a helyi lakosság közérzetét, mindennapi közlekedését javító út- és járdaépítésre, illetve az egyesek által puritán jelzővel illetett Szabadság tér 6. szám alatti, mindent egybevetve (régi épület bontása, főtéri infrastruktúra kialakítása, irodabérlés) várhatóan 3,5 milliárd forintot meghaladó közpénz-igényű városháza-projektre.
Az idei évre vonatkozó költségvetési tervet is beleszámítva, az elmúlt öt esztendőben a gödöllői önkormányzat 9.843.021.676 forintot áldoz(ott) felhalmozási feladatok kiadásaira.
• Ebből az összegből 4.578.071.418 forintot költöttek el lakó- és nem lakóépület fejlesztése jogcímen (46,51%). • A valamivel több mint 4,5 milliárd forintból a városháza bővítése és átépítése 2.277.959.463 forintot emészt(ett), ami 49,76%-os részesedést jelent. • A teljes felhalmozási összeghez viszonyítva ez az arány 23,14%. • A felhalmozási kiadásokra fordított közel 10 milliárd forintból öt év leforgása alatt várhatóan 511.257.158 forint megy/ment el – kerékpárutak, buszmegállók, gyalogátkelőhelyek nélkül számított – út- és járdaépítésre, ami a felhalmozási költések 5,2%-ával egyenértékű. • Összevetve az arányokat, elmondható, hogy a városháza-projekt Szabadság tér 6. szám alatti „lába” a szeptember végén záruló önkormányzati ciklus idején több mint négyszer annyi közpénz-forrást emésztett fel, mint az út- és járdaépítés.
És, még valami! A kizárólag a lokálpatrióta klubos lépviselők által megszavazott, 2016 januárjától bevezetett kommunális adó éves mértéke meghaladja a 200 millió forintot, az öt éves önkormányzati ciklust alapul véve, az 1,1 milliárd forintot. Annak idején az adónemből befolyó bevételt főleg az infrastrukturális fejlesztések forrásaként nevesítették, ám az energiaválság negatív hatásainak kezelése érdekében más célokra csoportosították át. Tették ezt azzal együtt, hogy 2022 októberében intézménybezárási nagyüzembe kezdett a szeptember végén leköszönő városvezetés.
Hogyan is szól a klasszikussá lett kérdés: kell még valamit mondani…?
|
Online kaszinók
Magyarország
Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói
|