Mennyire tompítja a tárcsa-rendszer a gödöllői parkolódíjak brutális emelését?
2020. november 17-én Gémesi György gondolt egyet, és – élve a különleges jogrendben ráruházott feladat- és hatáskörrel – 2021. január 1-jei hatállyal megemelte a városban alkalmazott parkolási díjakat. A polgármester indoklásában kifejtette, hogy a kormányzati intézkedés hatására a gépjárműadó bevétel Gödöllő esetében 115 millió forintos nagyságrendű kiesését valamilyen forrásból pótolni szükséges, hogy a helyi közutak karbantartása és fejlesztésére szolgáló költségvetési keret ne ürüljön ki 2021-re. Gémesi azt is megjegyezte, hogy 2012 februárja óta nem volt díjváltozás ezen a területen, illetve arra is utalt, hogy a jogszabály szerint a 2021-ben alkalmazható legmagasabb parkolási díj összege 746 forint/óra.
A város első emberének döntése értelmében tavaly januártól – két zóna kivételével – a korábbi 250 forintos óradíj 440 forintra emelkedett volna (+76 %). A Művészetek Háza környékén, valamint az Erkel/Szent Imre iskola mögötti területen 10 forint helyett 20 forintot kértek volna el másfél órára. A feltételes módot az támasztja alá, hogy a polgármester rendeletében foglaltakból 2021-ben nem lett semmi, miután 2020. december 19-én hatályba lépett az a kormányrendelet, ami 2021. december 31. napjáig az önkormányzatok (veszélyhelyzetben a polgármesterek) számára is megtiltotta új díj bevezetését, megállapítását, illetve a meglévő díj új kötelezetti körre történő kiterjesztését.
Gödöllő főpolgára erre úgy reagált, hogy a 2020-as esztendő utolsó előtti napján határozatot fogadott el, miszerint: a kormány által „megtorpedózott” díjemelések 2022. január 1-jétől lesznek érvényesek városunkban. Azonban ez az elképzelés is meghiúsult, miután a veszélyhelyzetben fenntartott központi intézkedések nem etették lehetővé a parkolási díj januári emelését, a megemelt tarifákat legkorábban idén július 1-jétől lehet alkalmazni.
A 76 százalékkal (+190 forint) emelkedő óradíjak mellett a bérletek ára is felkúszik: a heti bérlet 13.200 forintba (most 7.500 forint), a havi 22.000 forintba (most 12.500 forint), míg az éves 220.000 forintba (most 125.000 forint) kerül júliustól. Számításaink szerint a parkolódíj-emelés mintegy 120-125 millió forintos bevétel-növekedést eredményezhet a VÜSZI NKft. számára éves szinten.
Félórás ingyenesség a gödöllőieknek Hogy tompítsa a parkolási díj drágulásának várható negatív, netán felháborodást kiváltó hatását, Gémesi egy új típusú, a városban állandó bejelentett lakcímmel rendelkező lakosokat megillető kedvezmény bevezetésről is határozott bő másfél éve. Ez nem volt más, mint a sorszámozott, a gépjármű forgalmi rendszámával ellátott parkolótárcsa, amit 500 forintért lehet kiváltani (cseréje, pótlása 5 ezer forintba kerül) a VÜSZI Kft. Dózsa György út 12. szám alatti ügyfélszolgálati irodáján, valamint ezen az online felületen. Fontos tudni, hogy a parkolótárcsa – a kastély, a kastélykápolna, a Művészetek Háza, a Kossuth Lajos utcai üzletsor mögötti és a Királyi váró környéki zónákat leszámítva – arra szolgál, hogy 30 percig, egy-egy rövid ügyintézés erejéig ingyenesen lehet várakozni az 1-es, a 2-es, a 3-as, az 5-ös, a 7-es és a 11-es gödöllői fizetős övezetekben. Hétköznap 8 és 18 óra, szombaton pedig 8 és 12 óra között.
Egyelőre talány, hogy a „tárcsás” ötlet miként működik majd a drágulás után a gyakorlatban. Más településeken, ahol már alkalmazzák ezt a módszert, erősen megoszlanak a vélemények a praktikusságáról. A helyi lakosság számára segítséget és rugalmasságot jelentő célját nem igazán vitatják, azonban komoly konfliktus/veszekedés forrása is lehet a parkolóőr és az autós között a parkolótárcsa használata. Nem beszélve arról a cseppet sem mellékes körülményről, hogy a trükközés lehetősége sem zárható ki. A tárcsán a várakozás megkezdésének időpontját kell beállítani, ahonnan kezdődik az ingyenes, Gödöllő esetében 30 perces időkorlát. Az eredeti beállítás azonban – főleg, ha nincs a környéken parkolóőr – „korrigálható”, aminek bizonyítása nehézségekbe ütközhet. Ráadásul, a „korrekció” a vonatkozó törvényi rendelkezések értelmében szabálysértésnek számít, amiben a parkolóőr nem járhat el, a közterület-felügyelet (városrendészet) viszont igen. Az ellenőrzés hatásfokának növelése – akár jelentős – létszámbővítés nélkül nehezen képzelhető el. Ez többletkiadással járhat, ami elszívhatja a díjemelésből remélt többletbevétel számottevő részét.
Visszatérve az esetleges trükközésre, egyes értelmezések szerint a parkolási tárcsát csak akkor lehet módosítani, ha jogi szempontból nézve új parkolási folyamatról van szó. A kérdés azonban az, hogy meddig tart a parkolási folyamat. A jogalkotó szándéka nyilvánvaló: azt szeretné elérni, hogy minél többen használhassák a parkolót. Ebből pedig az következik, hogy nem elegendő oda-vissza gurulni, vagy a parkoló végéig eltolatni. Mindez azt jelenti, a vezetőnek úgy kell elhagynia a parkolóhelyét, hogy – esetleges visszatérési szándéka előtt – egy másik autónak is lehetőséget biztosítson arra, hogy elfoglalhassa azt.
|
Online kaszinók
Magyarország
Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói
|