Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Törvény szabályozza a Magyarországon létesíthető nemzeti- és történelmi emlékhelyek számát. Az előbbinél 11, az utóbbinál 36 a maximum. Június 8-ától a gödöllői Grassalkovich-kastély is történelmi emlékhelynek számít, mivel a késő délelőtti órákban felavatták azt az oszlopot, ami két nyelven, magyarul és angolul hirdeti a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság döntését.
Az oszlop a gödöllői műemlék-együttes Ferenc József szárnya előtti feljáró elején, jobbra található. Tervezője az avatóünnepségen személyesen részt vett Zsigmond Attila ipari formatervező (képen balra), aki Gémesi György polgármester, dr. Gedai István, a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság elnökhelyettese és Gönczi Tibor ügyvezető igazgató és társaságában állja körül az impozáns oszlopot.