Gödöllői szemszögből nézve minden bizonnyal a hónap híre volt, hogy 40 milliárd forintos – részben OTP Banki, részben kormányzati – támogatás szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A nem mindennapi finanszírozási konstrukcióval megvalósuló beruházás-sorozat kapcsán számos dezinformáció (szalonképesebben: tévhit) látott napvilágot, főleg a közösségi oldalakon megjelent hírek kommentjeiben. Azt gondoltuk néhány tény(adat) tisztázásra szorul, ezért dr. Ujváry Tamást, a gödöllői műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját kértük meg arra, hogy segítsen eloszlatni az olvasói és kommentelői „félreértéseket”.
Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Tavaly októberben jelentették be, hogy megközelítőleg 10 milliárd forint összköltségvetésű (európai uniós támogatás 7,855 milliárd forint, MATE saját forrás 1,713 milliárd forint) átfogó felújítási program (KEHOP) keretében megújul a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) gödöllői Szent István Campusa. A projekt közvetlen célja az épületek energetikai tényezőinek javítása, az energiafelhasználás és a működési költségek – napjainkban különösen nagy a jelentőségű – csökkentésének elérése volt. Túlmenően az, hogy a fejlesztés eredményeként biztosítható legyen a MATE helyi campusának biztonságosabb és korszerűbb működtetése.
Bő egy évvel később, november 14-én hivatalosan is átadták a megvalósult beruházást, aminek folyamán a főépület, az aula, a szemináriumi épület és a sportcsarnok energetikai korszerűsítése történt meg. A volumenét tekintve Gödöllő térségében az utóbbi évtizedeket alapul véve példaértékű intézményi fejlesztés során a felsorolt épületkomplexum vonatkozásában 1.733 darab nyílászáró cseréje, 1,7 kilométer hosszúságú távhő-vezeték-, illetve 21 kilométer fűtési vezetékrendszer cserével történt felújítása, valamint 5.310 négyzetméteres felületű tető szigetelése valósult meg. Ezen felül az elavult gőzüzemű kazánok helyett új, korszerű vezérlésű, kondenzációs gázkazánokat építettek be.
A reggeli órákban az aula bejáratánál lezajlott ünnepélyes szalagátvágáson Csányi Sándor, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemért (MATE) Alapítvány kuratóriumának elnöke, Nagy Balázs, a Miniszterelnökség közlekedési, környezeti és energiahatékonysági fejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkára, valamint dr. Gyuricza Csaba, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) rektora méltatták a fejlesztés jelentőségét.
A MATE gödöllői Szent István Campusának további, a mostanihoz hasonló nagyságrendű összeget felemésztő fejlesztése hamarosan, előreláthatólag jövő tavasszal indul. A munkálatok az aula belső tereinek korszerűsítését, illetőleg a sportcsarnok – bővítést is tartalmazó – rekonstrukcióját érintik.