Gödöllői szemszögből nézve minden bizonnyal a hónap híre volt, hogy 40 milliárd forintos – részben OTP Banki, részben kormányzati – támogatás szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A nem mindennapi finanszírozási konstrukcióval megvalósuló beruházás-sorozat kapcsán számos dezinformáció (szalonképesebben: tévhit) látott napvilágot, főleg a közösségi oldalakon megjelent hírek kommentjeiben. Azt gondoltuk néhány tény(adat) tisztázásra szorul, ezért dr. Ujváry Tamást, a gödöllői műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját kértük meg arra, hogy segítsen eloszlatni az olvasói és kommentelői „félreértéseket”.
Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Annak ellenére, hogy a Karácsonyház zárva van, a vállalkozás illetékesei az üzletnek helyet adó Szabadság út 4. szám alatti épület (volt Kastélykert étterem) fedett teraszán – csatlakozva a szabad fogas elnevezésű országos kezdeményezéshez – kialakítottak egy ruhaakasztót, amire a gödöllőiek és a környékbeliek kitehetik már nem használt meleg téli ruháikat, a rászorulók pedig elvihetik azokat.
A szervezők kérik, hogy aki megengedheti magának, jó állapotú pulóverrel, kabáttal, illetve a kitett dobozba helyezett sapkával, kesztyűvel, takaróval, vagy sállal segítse azokat, akiknek más módon nincs lehetőségük védekezni a zord téli időjárás okozta szélsőséges hidegben. Fotó forrása: facebook