Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Elhalt és balesetveszélyes állapotba került a Pest megyei Megyeháza díszudvarában található kanadai fekete diófa. A száz évvel ezelőtt ültetett példány helyére egy élő diófa kerül, az elhalt fa törzséből pedig szobor készül. Pest Megye Önkormányzata a szobor elkészítésére Nemes Ferenc szigetújfalui faragó népi iparművészt kérte fel.
Az iparművész terve szerint a faszobron a spirál, egymásba fonódó „téglái” az évtizedek során épült Megyeháza építőmérnökeinek, tervezőinek, építőmestereinek neveit és az építési évszámokat mutatnák. A felső részen a Megyeháza lesz látható. A tetején, több lapból álló, becsapolt felületeken a kanadai dió faragott levelei domb imitációként borítják be az oszlop felső részét. A szobor előreláthatólag 2016 tavaszára készül el.
A száz éves fáról díjat is neveztek el. A Pest Megyei Népművelők Egyesülete 1996-ban alapította a Fekete Dió díjat, amelyet azok a közművelődési szakemberek nyerhetik el minden évben, akik kiemelkedő szakmai teljesítményt nyújtottak – tájékoztatta hírportálunkat Ambrus András, a Pest Megyei Önkormányzati Hivatal sajtófőnöke. Fotó forrása: pestmegye.hu