Kevéssé ismert, de jelentős kastélybéli évfordulóra emlékezhetünk az idén: napra pontosan augusztus 10-én 30 esztendeje, hogy az akkori kulturális miniszter kiadta a Gödöllői Királyi Kastély Múzeum, mint országos gyűjtőkörű szakgyűjtemény működési engedélyét. A múzeumalapítás kezdeményezése és a szükséges tudományos-szakmai dokumentáció elkészítése, majd a minősítési eljárás menedzselése Varga Kálmán nevéhez fűződik, aki akkor miniszteri biztosként irányította a műemlék-együttes helyreállítását. Az évforduló kapcsán vele beszélgettünk.
Újabb kiemelkedő eredményeket értek el a magyar középiskolás diákok a Nemzetközi Mesterséges Intelligencia Diákolimpián (IOAI 2025), amit idén második alkalommal rendeztek meg Pekingben, augusztus 2–9. között. A versenyről a magyar csapatok két ezüst- és négy bronzéremmel tértek haza – adta hírül a prim.hu.
A Szabadság téren kívül a II. számú rendelőintézet (volt pártház) előtt és a Gábor Áron utca egy részén is kevesebb lett az erre a célra kialakított várakozófelületek száma. A belváros gépjármű-mentesített helyein mindenhol fizetnie kellett annak, aki ott állt meg az autójával. Feltéve, hogy talált magának szabad helyet.
A jövőben még nagyobb lesz az esély arra, hogy a Gödöllő centrumában kialakított fizetőparkolós övezetekben növekedjen a parkolási zsúfoltság. A Petőfi Sándor utca végén található murvás felületek, illetve a Művészetek Háza előtti és melletti terület ugyan enyhíthetne a problémán, ám ez utóbbi az idei esztendő első félévében, az uniós rendezvények miatt nem igazán biztosít majd szabad kapacitást. Nem javítja a körülményeket az sem, hogy a városközpont közintézményeinek dolgozói közül jó néhányan rendelkeznek ingyenes, döntően a Petőfi Sándor utcában érvényes parkolási engedéllyel.
Alternatív lehetőségként maradnak a mélygarázsok. Ezek közül a szálloda alattit főként a vendégek jogosultak használni. Egyedüli megoldást egyelőre a Kossuth Lajos utcából megközelíthető Tűztorony-ház és a könyvtár kombinált mélygarázsa jelent. Később esetleg a volt Rézgombos épülete helyén létesülő objektumé is. Más kérdés, persze, hogy a földfelszín elhagyása a mindennapi gyakorlatban mennyire lesz életszerű a gödöllői és az idelátogató autósok körében.
Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy a fizetés és az üres hely keresése elől menekülők a Patak téri garázssornál, a Bajcsy-Zsilinszky és a Lumniczer Sándor utcákban, illetőleg a Palotakerten találnak menedéket járművüknek. Az ott élők legnagyobb „örömére”…