Igényvezérelt személyszállítási tesztprogram indul Gödöllő kertvárosában
Az előzetes terv szerint augusztus 18-ától mintegy két és fél hónapon át – előreláthatólag október 31-ig – tesztelik a DRT (Demand Responsive Transport) szolgáltatást Gödöllő kertvárosi területén. Az „igényvezérelt személyszállításnak” fordítható kezdeményezés a magyar és a dél-koreai állam, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) és a gödöllői önkormányzat együttműködésével valósul meg.
A számos európai országban már évek óta főként a külvárosi és vidéki részeken alkalmazott projekt egy olyan – nem ingyenes – közlekedési szolgáltatás, ahol kisbuszok az utasok igényeihez igazodva közlekednek, nem fix útvonalon és nem menetrend szerint. Az utasok applikáción (mobilalkalmazás) keresztül rendelhetik meg a szolgáltatást, meghatározva azokat a csomópontokat ahonnan és ahova szeretnének eljutni.
A rugalmasságáért és környezetkímélő mivoltáért preferált DRT gödöllői működtetése érdekében két, egyenként 7 utas szállítására alkalmas kisbuszt állítanak forgalomba. A járműveket a Testvérvárosok útja – Grassalkovich utca – Babati utca – Batthyány Lajos utca – Iskola utca – Duna utca – Szabadság út által határolt településrészen lakók igényelhetik a tesztidőszak ideje alatt térítésmentesen, hogy eljuthassanak a város frekventált pontjaira (HÉV-, busz- és vasútállomás, ügyintézési helyszínek, szupermarketek, templomok), illetve onnan vissza a kertvárosba. A várhatóan október végéig tartó próbaidő alatt az önkormányzatnak nem keletkezik fizetési kötelezettsége.
A helyi tömegközlekedés által le nem fedett terülteken a tapasztalatok alapján kifejezetten jól hasznosítható DRT gyakorlati működtetése legjelentősebb veszélyeiként a magas költségeket, az ebből (is) következő alacsony utasszámot és a nem megfelelő rendszertervezést említik.
Visszatérve a gödöllői tesztre, a shucle.com már meglévő alkalmazásának adaptációját használhatják a kertvárosiak. Ennek alapján – túl a mesterséges intelligencia segítségével készülő optimális útvonalterven, az ülőhely kijelölési lehetőségén, a legkedvezőbb tömegközlekedési elérhetőség ajánlásán – meghatározható az indulási hely, a célállomás, az utazni kívánók száma, akár életkori bontásban (felnőtt, gyerek). Az alkalmazás az adatok közlése után jelzést ad arról, hogy előreláthatólag mennyi időt vesz igénybe az utazás a megjelölt célállomásig.
A Dél-Korea és Magyarország közötti Gazdasági Innovációs Együttműködési Program (Economic Innovation Partnership Program, EIPP) keretében megvalósuló projekttel kapcsolatos közleményében a Hyundai Motor jelezte: abban bízik, hogy a kezdeményezésük hozzájárul a fenntartható közlekedéshez és korszerű alternatívája lesz a hagyományos közösségi közlekedésnek. Dél-Korea már 2021 óta sikerrel alkalmazza a shucle-t városi és elővárosi mobilitási szolgáltatásokban, a gödöllői projekt pedig megalapozhatja az ázsiai modell nemzetközi terjeszkedését. Ez lesz az első alkalom, hogy a platformot a távol-keleti országon kívül próbálják ki, és ha beválik, világszerte új piacokra juthat el, további magyarországi településeken is bevezethetik.
|
Online kaszinók
Magyarország
Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói
|