Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Gödöllőn sem indult zökkenőmentesen az új üvegvisszaváltó-rendszer, de javul a helyzet

2024-08-26 18:49:50

Eredetileg úgy volt, hogy a MOL 2023. július 1-jén életbe lépett hulladékgazdálkodási koncessziója értelmében az idei év első napjától élesedik a fém-, az üveg- és az egyéb (műanyag) italcsomagolások (tejtermékek dobozai kivételével) visszaváltása. A visszaváltó automatákra épülő új rendszer – főként a gyártók sikeres lobbitevékenységének köszönhetően – végül fél évvel később, idén július 1-jétől vált mindennapjaink szerves részévé.

Annak idején arról szóltak a tervek, hogy országosan mintegy 1.500 automatát telepítenek, részben az erre kötelezett kereskedelmi egységek (400 négyzetméternél nagyobb eladóterű, főként élelmiszert forgalmazó kiskereskedelmi boltok – Gödöllőn az ALDI, a Coop, a Lidl, a Penny Market, a SPAR és a Tesco), részben pedig az önként jelentkező kereskedők üzleteinek közelében. Az is eldőlt, hogy az egyszeri felhasználásra alkalmas csomagolások esetében egységesen 50 forintos visszaváltási díj lép érvénybe, és a speciális logóval megjelölt termékeket – a fogyasztói ár mellett – kizárólag a visszaváltási díj ellenében lehet megvásárolni.
Itt érdemes megemlíteni, hogy – bizonyos sajtóértesülések szerint – az automatáknál a kezelési díj 7,50 forint egy visszaváltott palack esetében, vagyis: a boltok ennyi pénzt kapnak palackonként az automata üzemeltetéséért.

Az üzletekhez telepített REpont automaták úgy gyűjtik be a kidobásra szánt palackokat, hogy működésük közben leellenőrzik, a bedobott csomagolás megfelel-e a rendszer kritériumainak (visszaválthatóság, sértetlenség). Tudni kell, hogy a 0,1 liternél kisebb és a 3 liternél nagyobb műanyag üvegeket, valamint a többutas, újratölthető palackokat tilos az automatába helyezni.
A visszaváltáskor kapott 50 forintra többféleképpen tehetünk szert, például: kérhetünk a következő vásárlásnál felhasználható utalványt (gépi blokk), a PET-palack visszaváltásánál használható applikáció segítségével banki visszautalást igényelhetünk, vagy támogathatunk olyan szervezeteket, amelyek jótékonysági tevékenységet folytatnak.

Csaknem két hónap elteltével vannak már tapasztalatok a rendszer működéséről. Pozitívak és negatívak egyaránt. A szerkesztőségünkhöz is eljutott kérdéseket, észrevételeket, véleményeket továbbítottuk a MOHU illetékesének. A gazdasági társaság nevében a cég kommunikációs részlegének munkatársa válaszolt. Íme:

- Sok panasz érkezett azzal kapcsolatosan, hogy az automaták nem vagy nem mindig működnek. Kinek a feladata/felelőssége, hogy ezek a berendezések megbízhatóan üzemeljenek?
- Ahogy a többi nemzetközi példa esetében, itt is van egy időszak, amíg a szereplők, a boltok, a vásárlók, az automaták gyártói, a MOHU, a logisztika, és így tovább, felméri és megtanulja a rendszert. Jelenleg már napi hatmillió palackot váltanak vissza az emberek, pár hét alatt nőtt ekkorára a visszaváltási szám. Ennek a palackmennyiségnek a hulladéka immár a megfelelő helyre kerül, és újrahasznosítják.
Fontos tudni, hogy a MOHU minden egyes palack után kezelési díjat fizet a boltoknak, hiszen a MOHU számára kiemelten fontos, hogy az automaták környéke tiszta legyen, azokat rendszeresen ürítsék, takarítsák. A mindennapi kezelés a boltok feladata, ehhez korábban egy tréninget is kaptak.
Ha egy üzletben vásárlóként azt tapasztaljuk, hogy adott automata nem működik, a bolt munkatársa tud segíteni ebben. Az automaták gyártói pedig help desket üzemeltetnek, ahol az esetleges kérdések esetén segíteni tudnak a boltosnak, ha kérdése merülne fel. A gyártóktól kapott visszajelzések alapján elmondható, hogy a fennakadások széles többségét (mintegy 80-90%-ban) egyszerű, szabályos üzemeltetéssel el lehet volna kerülni, például: rendszeres ürítéssel, ajtók zárásával… Egyre jobban érződik, hogy a rendszer összes szereplője hozzászokik a használathoz, üzemeltetéshez.

- Többen vélekednek úgy, hogy az egész üveg-visszaváltási rendszer egy újabb, nagy „lehúzás”. Nézetüket azzal indokolják, hogy az automaták által – sok esetben nem tudni, miért – elutasított palackok 50 forintos díját elveszítik, és ez az összeg máshol „haszonként” jelentkezik.
- A korábbi „tapossa laposra” rendszerben az italcsomagolások mindössze 30-40%-a lett újrahasznosítva. A nemzetközi tapasztalatok alapján viszont elmondható, hogy ezzel az új, úgynevezett, DRS-rendszerrel valóság lehet a minimum 90%-os visszaváltás és újrahasznosítás. Szlovákiában egy év alatt 70%-os lett a visszaváltás, a balti államokban 3 év alatt 90%-os. A MOHU feladata az, hogy egy éven belül 70%-os legyen, 3 éven belül pedig 90%-os legyen a visszaváltás Magyarországon.
A DRS visszaváltási rendszer az egyik leghatékonyabb módja az italcsomagolások visszagyűjtésének. A rendszer pozitív környezetvédelmi hatásai mellett, hosszú távon a hazai ipart is szolgálja, hiszen méri, számolja, anyaga szerint csoportosítja és szállítja az italcsomagolások nagy mennyiségű és kiváló minőségű hulladékát, ami a hazai újrahasznosítási ipart erősítheti, és tervezését segíti. A MOHU vállalása, hogy az indulástól számított harmadik évre teljesíti a minimum 90%-os visszaváltást Magyarországon. Vagyis a MOHU alapvető érdeke a minél nagyobb visszaváltási arány elérése.
A befizetett 50 forint tulajdonképpen körbemegy a rendszeren, senkinél nem jelent hasznot. Legelőször a gyártó fizeti be a MOHU-nak, majd ezt a gyártó visszakapja a terméket átvevő kereskedőtől, vagyis a bolttól. A bolt a vásárlótól kapja vissza, aki megveszi az italt, a vásárló pedig visszaváltáskor juthat újra hozzá az 50 forinthoz. A visszaváltási díj egy motivációs tényező a vásárlónak, hogy vigye vissza a palackot.
A vissza nem váltott palackok után maradt 50 forintokból származó teljes összeget pedig a hazai szabályozás alapján a MOHU-nak kötelező visszafordítania a naponta már most is 5-6 millió palackot, üveget és dobozt kezelő visszaváltási rendszer üzemeltetésébe. Ezt kizárólag a rendszer üzemeltetésére, és fejlesztésére fordíthatja a cég. Erre a MOHU még ÁFÁ-t is fizet.

- Miért nem lehet bárhol „levásárolni” a visszaváltáskor kapott utalványt? Miért nincs ilyen jellegű átjárás a rendszerben?
- A rendszer adottsága, hogy szerződés adott bolttal vagy bolthálózattal történik. A vócsert tehát adott boltban vagy bolthálózatban lehet levásárolni.
Ugyanakkor van átjárás a rendszerben, hiszen egy adott bolthálózat ásványvízének palackját egy másik bolthálózat automatájában is vissza lehet váltani. Csak az a fontos, hogy legyen rajta 50 forintos logó.

- Miután a kisebb településeken egyelőre kevés a visszaváltási lehetőség, a megfizetett díj visszaszerzése miatt utazni kell, aminek költsége akár többszöröse lehet a palackokért visszajáró pénzösszegnek.
- Ellentétben több nemzetközi példával, ahol minden boltnak kötelessége biztosítania a visszaváltást (például, Románia) Magyarországon csak a legnagyobb (400 négyzetméternél nagyobb) üzleteknek kötelező csatlakozni a visszaváltási rendszerhez, a többi bolt számára a csatlakozás lehetősége önkéntes. A rendszer hatékony üzemeltetéséhez szükség van a helyi közreműködőkre, a gépi vagy kézi visszaváltó partnerek REpont csatlakozására és együttműködésére, amiért – úgynevezett – kezelési költség is jár nekik. A környezetvédelem, így a visszaváltás is közös érdekünk, ebben mindenkinek megvan a saját feladata, felelőssége. A nagyon gyorsan növekvő hazai visszaváltási számok egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók gyorsan elkezdték használni az új rendszert, így a jövőben várható, hogy még több bolt csatlakozik majd a REpont rendszerhez, és biztosítja a vásárlók számára a visszaváltást.
A főként kistelepüléseket érintő, kisebb visszaváltási forgalmú helyek vagy az olyan üzletek számára, ahol nem fér el automata, a kézi visszaváltás lehetősége a legalkalmasabb. A kézi visszaváltásnál a kisboltos is minden egyes visszaváltott palack után kezelési díjat is kap a MOHU-tól. Ráadásul, a visszaváltás várhatóan a forgalmára is jótékony hatással lesz, hiszen a vásárlók a helyszínen levásárolhatják a visszakapott 50 forintot.  Hosszútávon növekedés várható a kézi visszaváltó helyek számában, hiszen ha egy adott kistelepülésen két bolt van, akkor jellemzően azt választják a vásárlók, ahol működik a visszaváltás lehetősége.
A kézi visszaváltó helyek még egy bluetoothos kézi nyomtatót, valamint egy tárolókocsit is kapnak az üzemeltetéshez. Jelenleg mintegy 3.200 ponton lehet automatákban visszaváltani, és mintegy 1.000 kézi visszaváltó hely van. Ezek száma azonban jövőben tovább fog nőni.


- A kézi visszaváltást többen is körülményesnek tartják. Valóban az, vagy csak idő kérdése, és szépen hozzászokunk?
- A kisboltok számára kifejlesztett kézi visszaváltás folyamata egyszerű. A vásárló visszaviszi a boltba az italcsomagolást, a kereskedő pedig egy okostelefonos alkalmazás segítségével olvassa be a visszaváltott palackok és dobozok vonalkódját, majd visszaváltja azokat, a vásárló pedig levásárolhatja a boltban a csomagolásért járó 50 forintot.
Az azonosított csomagolóanyagokat ezután rövid időre a kereskedő tárolja. Amikor a visszaváltott italcsomagolások száma eléri a megfelelő mennyiséget, a rendszer erről automatikusan értesül, és másnapra, vagy legkésőbb harmadnapra menetrendbe tervezi az üzletet, egyben a kereskedőt értesíti a jármű érkezésének várható időpontjáról. A csomagolások tárolásának helyigénye így nem vesz el nagyobb teret az üzlettől, egy nagyobb háztartási hűtő helyéhez hasonlítható.
A kézi visszaváltó pont üzemeltetőjének mindössze annyi dolga lesz, hogy átadja a gyűjtést a szolgáltatónak. Az üres és ép palackokat a teherautó sofőrje dobálja az autóba, ami azonosítja, számlálja és össze is zúza azokat. Ezután a MOHU egy mobil applikáció segítségével a palackok utáni visszaváltási díjat azonnal megtéríti a kézi REpont partner részére. A gyors és praktikus megoldás magyar innováció, amit a Returmatic Solutions Zrt. fejlesztett ki.

- Bő egy hónap elteltével mit mutatnak a számok? Mennyivel csökkent a környezetszennyező szemetelés?  Milyen nagyságrendű visszaváltás történt országosan?
- Az elmúlt napokban Magyarországon naponta 6 millió palackot, üveget, és dobozt váltottak vissza a vásárlók. Ez Magyarország egyik legnagyobb szemléletváltása. Pár hét alatt 150 millió darabra nőtt a visszaváltások száma Magyarországon, vagyis, ennyi palack, üveg és doboz hulladéka kerül immár megfelelő helyre, és lesz újrahasznosítva.
Pár hét alatt 28 millió forintra nőtt az az összeg, amit az automatákon megjelölt jótékony célra – gyerekgyógyításra – adományoztak a hazai vásárlók, de az összeg napról-napra nő.
A legnépszerűbb visszaváltási mód a boltban vagy bolthálózatban levásárolható utalvány. A visszaváltásnak köszönhetően eddig 6,2 milliárd forintnyi összeget kaptak így vissza a vásárlók.
Európában egyedülálló módon a MOHU biztosította a bankszámlára utalást is. Eddig mintegy 1 milliárd forintot kértek ebben a formában vissza Magyarországon, és megközelítőleg 700 ezren töltötték le az applikációt.


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online