Október 13-a óta tudható, hogy – két forrásból – 100 millió euró (mintegy 40 milliárd forint) szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A rekonstrukciós munkálatok a terv szerint jövő év második felében kezdődnek és kilenc évig tartanak. A bejelentés erősen felkorbácsolta a közvélekedést: voltak, akik kifejezetten örültek a hírnek, míg mások kétkedésen alapuló kritikával illették a történteket.
De, mit mond a szakember? Többek között erről is kérdeztük Varga Kálmán történészt, akinek szakmai munkássága, tudományos kutatómunkája az 1980-as évek vége óta összeforr a gödöllői Grassalkovich-kastély történetével, feltárt és rejtett kincseivel.
Egy közeli bolt több mint vásárlási hely – a mindennapi élet része, ahol ismerős arcokkal találkozunk, ahol szóba elegyedünk, ahol a bevásárlás nem fáradtság, hanem otthonos rutin. Ha távolabb kell menni, az sokszor időigényes, kényelmetlen és személytelen. Ezért várják már nagyon – elsősorban – a kertvárosban élők, hogy az Arany János utcában november 5-én, szerdán 8 órakor végre újra kinyisson a COOP-üzlet, ami ezután nemcsak egy modern bevásárlási lehetőség, hanem továbbra is a közösség mindennapjainak része lesz.
Annak érdekében, hogy még gyorsabb és versenyképesebb legyen a közösségi közlekedés Budapest agglomerációjában, a Magyar Közút buszsávot alakított ki az M3-as autópálya legleterheltebb fővárosi bevezető szakaszán. Ennek köszönhetően a Volánbusz járatai könnyebben tarthatják a menetrendet és hamarabb célba érkezhetnek – olvasható a Volánbusz június 30-i közleményében.
A Szilas pihenőnél megvalósult fejlesztést elsősorban az indokolta, hogy forgalomtorlódás esetén a Volánbusz járatai meg tudják előzni az álló vagy lépésben araszoló kocsisort. A buszsávok már bizonyították létjogosultságukat az M1-es és az M7-es sztráda bevezető szakaszán, ahol az autóbuszos közösségi közlekedés járművei korábban számottevő késéssel tudtak csak közlekedni.
A Volánbusz 400 buszjáratot közlekedtet naponta a budapesti agglomeráció közel 400 ezer fős – Gödöllőt is magában foglaló – északkeleti térségből. Az M3-as érintett szakaszán egy átlagos munkanapon több ezren veszik igénybe a közlekedési vállalat szolgáltatásait. A csúcsidőszakokban tapasztalható torlódások, dugók eddig a buszjáratok közel negyedét érintették. A buszsávok kialakításának köszönhetően mostantól az ingázók – köztük a gödöllőiek is – sokkal gyorsabban juthatnak be a munkahelyükre. Az átalakítások célja, hogy még többen tegyék le az autót, és szálljanak át buszra vagy vonatra. Így a forgalmi dugókból is sokkal kevesebb lehet.