Sikeresek a hazai e-kereskedők
Folyamatos a hazai e-kereskedelem növekedése. A korábbi kiszámítható bővülést a tavalyi évben kiugró teljesítmény jellemezte, de vajon mi várható ezután? Erre a kérdésre kerestük a választ marketingszakértő segítségével.A megkérdezett szakértő szerint a hazai piacot éveken keresztül stabil és kiszámítható növekedés jellemezte. A pandémiát megelőző időszakban az éves bővülés jellemzően 15-20% körül alakult, ami kedvező körülményeket teremtett a már piacon lévő és új belépők számára is. A 2020-as pandémia azonban új lehetőségeket hozott; az online térben gyakorlatilag mindent el lehetett adni, hiszen a kezdeti időszakban szinte a vásárlók szinte megrohamozták a webáruházakat. Valóságos online vásárlási láz kezdődött, ami csak a nyári hónapokban mérséklődött, majd az őszi időszakban a járvány erősödésével újra fokozódott.
Noha törvényszerűnek és logikusnak tűnik, a kontinens egyes piacain nem ez a forgatókönyv valósult meg. Sőt, ilyen tekintetben a közép-kelet-európai régió országai kivételt képeznek, míg sok országban visszaesést kellett elkönyvelni, addig a régiónkban extrém érdeklődés övezte az online teret. A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint a hazai online piac növekedése 2020-ban 45% volt.
Jelenleg minden kereskedőt az a kérdés foglalkoztatja, hogy merre tart a hazai szegmens, milyen eredményekre számíthatnak. Ennek a kérdésnek a megválaszolásához mindenképpen érdemes ismerni a tavalyi növekedés összetevőit. A szakértő elmondása szerint érdemes látni, hogy a vásárlási bázis évek óta csupán minimális mértékben képes növekedni, ennél a mutatónál a növekedési plafon erősen érezteti a hatását. Mindez azt jelenti, hogy a tényleges eredmények növekedését a vásárlási gyakoriság, illetve az átlagos megrendelési érték növekedésétől várhatjuk.
Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a kosárérték az évek során jellemzően az infláció mértékéhez hasonló mértékben tudott nőni, kivételt csak a pandémia által fémjelzett 2020-as esztendő jelentett. Feltételezhető, hogy a továbbiakban ez a mutató sem lesz képes segíteni az online piac térnyerését, vagyis a vásárlási gyakoriság emelkedése lehet a legjobb eszköz az e-kereskedők kezében. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a felhasználói élmény javítása, a hűségprogramok és a remarketing eszközök felértékelődhetnek a hazai szektorban is.
Ettől függetlenül is zajlik az élet az e-kereskedők háza táján. Július 1-től kezdődően új áfa-szabályok vannak érvényben az online kereskedőkre vonatkozóan. A változás hozadéka az adminisztratív terhek jelentős csökkenése. Eddig a külföldre is szállító webáruházaknak gyakorlatilag annyiféle módon kellett áfát fizetniük, ahány országba szállítottak. Mostantól a Nemzeti Adó- és Vámhivatalra hárul a feladat, hogy a bevallás alapján szétosztja a befolyt összeget az arra jogosult országok között.
Természetesen, felmerül a kérdés, mindez milyen változásokat jelent a szereplők számára. A legtöbben arra számítanak, hogy jelentősen élénkülhet a külpiacok felé irányuló piacszerzési törekvés, vagyis több hazai szereplő megjelenhet a szomszédos országokban. Sajnos ezidáig igencsak alacsony a magyar e-kereskedők száma a külpiacokon; noha említhető néhány kisebb-nagyobb siker (például: edigital.hr), sokkal jelentősebb a külföldi szereplők befolyása a hazai piacra. Szem előtt kell tartani, hogy a mostani áfa-szabályozás változása nem csak a hazai, hanem a külföldi webáruházak terjeszkedését is megkönnyíti, így várható több jelentős szereplő érkezése is. (x)
|
Online kaszinók
Magyarország
Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói
|