Mit kell tudni a vásárlók könyvéről?
A vásárlók könyvét a közbeszédben panaszkönyvnek nevezik. A vásárlók a vásárlók könyvébe bejegyezhetik az üzlet működésével, továbbá az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszaikat és javaslataikat. A vásárlót e jogának gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos. A bejegyzés vonatkozhat a kereskedő által forgalmazott termék minőségére, biztonságosságára, termékfelelősségi szabályokra, a szolgáltatás minőségére, esetleg a személyzet magatartására, de kerüljük az alaptalan vagy az eladók személyét sértő bejegyzéseket!
Az üzletekben jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell elhelyezni – a kereskedelmi hatóság által hitelesített, folyamatosan számozott oldalú – vásárlók könyvét, azaz a panaszkönyvet. A jól láthatóság és a könnyen hozzáférhetőség azt jelenti, hogy a vásárló az üzlet személyzetének közreműködése nélkül is megtalálja a vásárlók könyvét. A pénztáros környezete alkalmas hely a vásárlók könyvének kifüggesztésére.
Ha az üzlet személyzete nem teszi hozzáférhetővé vagy nem adja át a vásárlónak a vásárlók könyvét, esetleg más módon akadályozza, hogy abba bejegyzést tegyen, a vásárló – akit a békéltetésben fogyasztónak nevezünk – a jegyzőnél panaszt tehet. Jó, ha tanú is van, aki vállalja a bizonyítást.
Működő üzlet esetében a vásárlók könyvét a használatba vétel előtt a kereskedelmi hatóságként eljáró települési jegyző hitelesíti, feltüntetve a vásárlók könyve megnyitásának időpontját. Új üzlet esetében a hitelesítés a nyilvántartásba vétellel megtörténik, de a vállalkozásra vonatkozó adatokat és a használatba vétel időpontját az üzletet működtető kereskedőnek kell kitöltenie. Első alkalommal a bejegyzett adatokat a kereskedő igazolja cégszerű aláírásával és bélyegzőjének lenyomatával.
A vásárlók könyve nyomdai úton előállított, másolópapír nagyságú (A/4) vagy fele akkora (A/5) méretű dokumentum. A vásárlók könyve tartalmazza a kereskedő nevét, címét és székhelyét, valamint cégjegyzékszámát, továbbá az egyéni vállalkozó nyilvántartási számát és a vásárlók könyve használatba vételének időpontját.
Más vásárlók által a vásárlók könyvébe bejegyzett személyes adatok megismerése lehetőségének kizárása céljából a vásárlók könyvéből a kereskedő a bejegyzést követően haladéktalanul eltávolítja az újonnan bejegyzett panaszt vagy javaslatot tartalmazó oldalt, azt elzártan – a folyamatos sorszámozás rendjének megfelelően – megőrzi és a hatóság felszólítására rendelkezésre bocsátja. A dohányboltokban és a csak szolgáltatást nyújtó üzletekben nem kötelező a vásárlók könyve.
A cikk a vállalkozások teendőit a vásárlók könyvében szereplő bejegyzésekkel kapcsolatban, a hatósági ellenőrzéseket és jogkövetkezményeit továbbá a békéltető eljárások tapasztalatait terjedelmi okokból nem tartalmazza.
A fogyasztói panaszok a Pest Megyei Békéltető Testület honlapjáról, a „Panaszküldés” menüpontból letölthető KÉRELEM nyomtatványon is benyújthatók. A kérelmeket a mellékletek 2-2 példányával együtt – a biztonságosabb megérkezés miatt – postán kérjük megküldeni a Pest Megyei Békéltető Testület 1119 Budapest, Etele út 59-61. címére. Dr. Csanádi Károly elnök, Pest Megyei Békéltető Testület
|
Online kaszinók
Magyarország
Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói
|