Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
A Pilisi Parkerdő Zrt. Valkói Erdészetének szakemberei 2017-ben 50 darab, különböző méretű mesterséges odút helyeztek ki az énekesmadarak megtelepedésének megkönnyítésére a Gödöllői Arborétumban. Az odúkat idén tavasszal az erdészek ellenőrizték, kitakarították, és ahol kellett, javították is a kisebb sérüléseket. A kis énekesek már meg is hálálták a gondoskodást, hiszen mára 29 odúban már tojások is lapulnak.
A tavalyi évben a különböző cinegefajok uralták a fészkelőhelyeket: 165 széncinege és 22 kék cinege fiókát gyűrűztek meg az év során. Idénre új fajok is felfedezték a lehetőséget, hiszen négy odúban már csuszkák is fészkelnek. A fák törzsén jellemzően fejjel lefelé közlekedő madarak igen leleményesen, sárral tapasztották be az odúk nyílását, így csökkentve az ajtó méretét, az avatott szem számára azonban így már messziről felismerhető a jelenlétük. Különlegességük továbbá, hogy a csuszkák nem fűvel és egyéb puha anyagokkal, hanem fenyőkéreggel bélelik ki az odú alját.
Az erdészek 2018-ban is folytatják a madarak megfigyelését a Gödöllői Arborétumban, madárgyűrűzéseket szerveznek, és új odúk kihelyezését is tervezik a következő fészkelési szezonra. Forrás: parkerdo.hu