Október 13-a óta tudható, hogy – két forrásból – 100 millió euró (mintegy 40 milliárd forint) szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A rekonstrukciós munkálatok a terv szerint jövő év második felében kezdődnek és kilenc évig tartanak. A bejelentés erősen felkorbácsolta a közvélekedést: voltak, akik kifejezetten örültek a hírnek, míg mások kétkedésen alapuló kritikával illették a történteket.
De, mit mond a szakember? Többek között erről is kérdeztük Varga Kálmán történészt, akinek szakmai munkássága, tudományos kutatómunkája az 1980-as évek vége óta összeforr a gödöllői Grassalkovich-kastély történetével, feltárt és rejtett kincseivel.
Október 23-án a délelőtti órákban zajlott le a városi megemlékezés-sorozat az 1956-os forradalom és szabadságharc 69. évfordulója alkalmából. Ahogy azt megszokhattuk, idén is a gödöllői nemzetőrség egykori épületének (Bezsilla-villa) Szabadság út 9. szám alatt lévő kertjében a négy esztendővel ezelőtt felállított emlékműnél koszorúztak magánszemélyek, illetve az önkormányzat, a nemzetiségi önkormányzatok, a különböző helyi intézmények és szerveztek, valamint a politikai pártok képviselői.
Gödöllői szemszögből nézve minden bizonnyal a hónap híre volt, hogy 40 milliárd forintos – részben OTP Banki, részben kormányzati – támogatás szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A nem mindennapi finanszírozási konstrukcióval megvalósuló beruházás-sorozat kapcsán számos dezinformáció (szalonképesebben: tévhit) látott napvilágot, főleg a közösségi oldalakon megjelent hírek kommentjeiben. Azt gondoltuk néhány tény(adat) tisztázásra szorul, ezért dr. Ujváry Tamást, a gödöllői műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját kértük meg arra, hogy segítsen eloszlatni az olvasói és kommentelői „félreértéseket”.
Ami a helyi autóbusz közösségi közlekedés, mint közszolgáltatás tárgyában kiírt pályázatokat illeti, kitartónak tűnik a gödöllői önkormányzat. Az elmúlt években folyamatosan próbálkozott ezzel a módszerrel olcsóbb szolgáltatót találni a városvezetés, eleddig – főként a valós piaci verseny hiányában – eredménytelenül. Legutóbb tavaly ősszel írtak ki pályázatot, ami sikertelenül zárult, így – miként már jó ideje – ebben az évben is a Volánbuszra hárult a feladatellátás: csaknem 100 millió forintos városi költségvetési támogatás ellenében.
Október 30-án újabb pályázati kiírást fogadtak el a városatyák, aminek ajánlattételi határideje január 16. Az ajánlattevők értékelésénél a fiskális szempontok 70 százalékkal esnek latba, míg a szakmai paraméterek 30 százalékos súlyozást jelentenek. A nyertes március 1-jétől állíthatja menetrendbe a buszparkját Gödöllőn, és 2015. február 28-ig cirkulálhatnak járművei a 11 városi vonalon.
A Volánbusszal kötött szerződést jövő év február 28-ig meghosszabbították, de nem lenne meglepő, ha ezt követően is ez a társaság fuvarozná az utasokat a Gödöllő belterületén működő járatokon. Erre utalt hozzászólásában Kovács Barnabás (MSZP), mondván: nincs másról szó, mint arról, hogy egy újabb tiszteletkört futunk.