Vitatott parkolóbiznisz
Amint az alábbi példa mutatja, újabb üzleti vállalkozásba kezd a gödöllői önkormányzat: ezúttal 167 darab felszíni és föld alatti parkolót építtet nettó 250 millió forintért a leendő Rézgombos Szolgáltatóháznál. A beruházás megtérülését 12 évre kalkulálják. Lássuk a képviselők által 11 igen szavazattal, 2 nem vokssal és egy tartózkodással jóváhagyott konstrukció lényegét.Három évvel ezelőtt a gödöllői székhelyű ELSZER INVEST Kft. nettó 80,1 millió forintért megvásárolta a helyi önkormányzattól az egykori Rézgombos épületét (amit időközben elbontottak) és a hozzá tartozó földterületet. A végleges adásvételi szerződést 2010. február 23-án kötötték meg a felek.
Az új tulajdonos idén áprilisban benyújtotta az építési engedélyt a hatósághoz. Ebben négyszintes (földszint, emeletek, galéria-padlástér) üzlet- és irodaház megvalósítását kezdeményezte. Egyidejűleg felmerült a mélygarázs megépítésének lehetősége is.
Az engedélyezési eljárás során kiderült, hogy a szóban forgó épülethez 92 darab parkolóhelyet szükséges biztosítani. A szakemberek azonban azt is kiszámították, hogy az új objektum és a szomszédos felszíni parkoló alatt olyan mélygarázs alakítható ki, ami 74 férőhelyes, és a felszíni parkoló átépítésével összesen 167 parkolóhely létesülhetne a területen.
Tovább gondolva a dolgot, az ELSZER INVEST Kft. olyan ajánlatot tett a városvezetésnek, hogy nem alakítaná ki a 92 darab parkolót, hanem annak 27,6 millió forintos ellenértékét – nettó 300 ezer forint/darab értéken számolva – megfizetné az önkormányzatnak. A taxiállomás kialakítását is magára vállaló építtető azt is kikalkulálta, hogy a 167 darab parkoló kivitelezési költsége nettó 300,6 millió forint lenne (1,8 millió forint/férőhely), és ha ebből kivonjuk a 27,6 milliót, akkor 273 millió forint a különbözet.
Azonban, mint utóbb kiderült, nettó 250 millió forintos közpénz biztosítása is elegendő ahhoz, hogy a gödöllői önkormányzat ráépítési és finanszírozási szerződést kössön a társasággal a parkoló-beruházás megvalósítására. Mivel a projekt megtérülési idejét 12 évben határozták meg, ezért a pénz folyósításának ütemezését is ehhez igazítják. Az L-alakú mélygarázsra tulajdonjogot szerző önkormányzat a törlesztési folyamatot a műszaki átadás-átvételt követően indítaná meg.
Hogyan alakulhat a megtérülés? Egy parkolóhely ára nettó 1,8 millió forint, aminek kigazdálkodásához – 12 éves megtérüléssel számolva – évente 150 ezer forintos nyereséget szükséges elérni. További matematika művelettel könnyen kiszámítható, hogy naponta 410 forintos, költségekkel (üzemeltetés, karbantartás) és személyi juttatásokkal (parkolóőrök bére, járuléka) csökkentett bevételt kell kitermelni egy férőhelyen. A szakemberek úgy számolnak, hogy 37 százalékos kihasználtsággal biztosítható a nullszaldós működtetés.
Futás Levente: Polgármester úr! Tiétek a felelősség! Már a terület eladását sem támogatta Futás Levente (Fidesz-KDNP), aki ezúttal is ellenezte a javaslatot. A képviselő azzal érvelt, hogy a mélygarázs építése túlságosan drága, ekkora nagyságrendű összegből a közeli teniszpályán kellene több felszíni parkolóhelyet, esetleg parkolóházat kialakítani. Ezáltal a volt Rézgombos körüli terület park maradhatna.
Gémesi Györgynek nem tetszett az ellenzéki városatya ötlete. A polgármester nem a véleményt kifogásolta, hanem azt, hogy előkészítetlen, ezáltal hasraütésszerű a javaslat. Futás viszontválaszában úgy fogalmazott, hogy elmondta, amit ezzel a témával kapcsolatosan gondol. Azaz, nem ért vele egyet. Majd hozzáfűzte: Polgármester úr! Tiétek a felelősség!
|
Online kaszinók
Magyarország
Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói
|