Mekkora a gödöllői polgármesteri hivatal személyautói használatának közpénz-igénye?
Előfordul, hogy az embernek „nincs különösebb dolga”, és akkor előveszi a gödöllői önkormányzat gazdasági teljesítményéről szóló beszámolókat. Néhány olvasónk kérésének eleget téve, magunk is így tettünk. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a számhalmazban szerepelnek-e tételesen azok az üzemeltetési költségek (üzemanyag és szerviz, valamint egyéb felmerülő kiadások), amik a gödöllői polgármesteri hivatal kötelékében – ha úgy tetszik: a város tulajdonában – lévő személygépkocsikkal kapcsolatosak.
Átnézve a tavalyi teljes éves, illetve a 2023-as gödöllői költségvetés első félévéről szóló beszámolót, nem találtunk ilyen adatot, ezért október 2-án dr. Kiss Árpád jegyzőhöz fordultunk, akit arra kértünk, hogy a fenti időszakra vonatkozóan adjon tájékoztatást az RNX-200, az RNX-616 és az SBN-300 forgalmi rendszámú hivatali személyautók használati és üzemeltetési költségeiről, illetve arról, hogy kik és milyen célra használják a szóban forgó járműveket.
A részletes adatokat és a különféle költségelemek tételes felsorolását tartalmazó tájékoztatást október 27-én kaptuk meg. Az ide kattintva megtekinthető összefoglaló táblázat elemzéséből – a teljesség igénye nélkül – számos alapvető következtetés vonható le. Nézzük!
• A három gépkocsi üzemeltetése másfél év alatt 11.485.930 forintba került (2022-ben 7.160.977 forint, 2023 első félévében 4. 324.953 forint) a helyi adófizetőknek. • Az összes költség 52,3 százalékát a „polgármesteri hivatal” által használt RNX-616 forgalmi rendszámú, a másik kettő autónál régebbi évjáratú, ezáltal nagyobb összegű karbantartást igénylő Skoda emésztette fel. • A három jármű üzemanyag-felhasználását alapul véve, az RNX-616 forgalmi rendszámú „polgármesteri hivatali” gépkocsi vezeti a rangsort. Ráadásul, úgy hogy az idei esztendő első félévében az üzemanyagra elköltött pénzösszeg elérte a tavalyi mérték közel 70 százalékát. • A járműveket használók közül a jegyző tekinthető a leginkább visszafogottnak, őt a polgármester követi, és a sort a „polgármesteri hivatal” által használt személygépkocsi zárja. • A kimutatás szerint mind a három gépjárműbe ESZ-95 oktánszámú ólmozatlan motorbenzint tankolnak. A NAV által közzétett irányadó elszámolási árakból kiindulva a szóban forgó 18 hónapra 539,70 forint volt a literenkénti átlagár. Innen már nem bonyolult a matek, és az üzemanyagra vonatkozó kiadási összegekből és a 100 kilométerre vetített 7 literes átlagfogyasztást alapul véve, könnyen kiszorozható, hogy melyik autó mennyi kilométert futhatott másfél év távlatában, havi átlagban. A jegyzői 2.268 kilométerrel a sereghajtó a hármas rangsorban, a polgármesteri 2.396 kilométerrel a középmezőny prominense, míg a „polgármesteri hivatali” 3.242 kilométerrel a közpénz-felhasználás szempontjából negatív éllovas. Halkan jegyezzük meg, hogy a KSH adatai szerint (2021) a magyarországi autópályák hossza 1.860 kilométer.
Mivel a jegyzői válaszból nem derül ki, hogy személyesen ki(k) vezeti(k) a polgármesteri hivatal által – minden bizonnyal kizárólag közérdekű feladatok ellátása érdekében – használt RNX-616 forgalmi rendszámú autót, arra kényszerülünk, hogy az árulkodó jelek alapján találgassunk. Az visszakereshető, hogy ezt a járművet az Opel néhány évvel ezelőtti megvásárlása előtt a polgármester vezette. Ezt követően lett a polgármesteri hivatal – jegyzői válasz alapján – „közös” gépkocsija, amit főként a Királyi váró parkolójában lehet látni. Értesülésünk szerint a vasútállomáson található műemlék-épületben a polgármester és a polgármesteri kabinetiroda egyes, döntően prominens tagjai tartózkodnak szinte napi rendszerességgel. Ez mindenképpen árulkodó jel lehet a szóba jöhető használók körét illetően. További beszédes adalék, hogy a gödöllői polgármesteri hivatal szervezeti felépítése hét irodára tagozódik, de egyik állományában sem szerepel senki gépkocsivezetőként nyilvántartva. Visszatérve az L. Péterfi Csaba által kabinetvezetőként irányított polgármesteri kabinetirodára, nem valószínű, hogy a titkársági ügyintéző, a rendezvényszervezők, az adminisztrátor, a civil referens, vagy akár a szervezési ügyintéző kezébe adnák a slusszkulcsot. Kakukktojásként marad a sportreferens, akit rendszeresen látni az RNX-616 volánja mögött, miközben az esetek többségében a kabinetvezető foglal helyet az anyósülésen.
|
Online kaszinók
Magyarország
Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói
|