Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Van-e oka Gödöllőnek „sírni” a szolidaritási hozzájárulás fizetése miatt?

2023-06-23 16:51:02

Az utóbbi hetekben, hónapokban egyre több településvezető és/vagy önkormányzati érdekvédelmi szervezet képviselője bírálja a gazdaságilag tehetősebb városokat sújtó, akár „büntetésként” is felfogható szolidaritási hozzájárulást. A 2017-es esztendőtől történt bevezetésének fő oka az önkormányzatoktól elkerült köznevelési működtetési feladatok ellátásához szükséges források az államháztartáson belüli átrendezése volt. Ezen felül jövedelemkülönbség mérséklő szerepet is szántak az intézkedésnek, valamint az alacsonyabb jövedelmi helyzetű önkormányzatok kiegészítő támogatásának, illetve a bérintézkedések miatti többlettámogatások biztosításának szolgálatába tervezték állítani. Rendeltetése az elmúlt évek járvánnyal és energiaválsággal is terhelt „viharai” miatt (is) módosult, az elvonás mértéke a számítási képlet alapjául szolgáló adatok (iparűzési adó, lakosságszám) ingadozása miatt változott.

Nem volt ez másként Gödöllő esetében sem. Az alábbi összeállításban a 2019-ben mandátumot kapott önkormányzat gazdálkodását 2023-ig bezárólag befolyásoló szolidaritási hozzájárulással kapcsolatos anyagi tehervállalás főbb számait elemeztük az adott év(ek)re elfogadott városi költségvetések és zárszámadások adatai alapján.

2019
Szolidaritási hozzájárulás 430.029.000 forint
A számítások alapjául szolgáló lakosságszám: 32.079 fő
Közhatalmi helyiadó-bevétel 3.655.731.000 forint – ebből iparűzési adó 2.801.985.000 forint
Költségvetési működési támogatás 1.549.843.000 forint
A szolidaritási hozzájárulás aránya a közhatalmi bevétel és a működési támogatás összegéhez: 8,26%

2020
Szolidaritási hozzájárulás 174.429.011 forint
A számítások alapjául szolgáló lakosságszám: 32.043 fő
Közhatalmi helyiadó-bevétel 3.758.162.845 forint – ebből iparűzési adó 2.914.632.356 forint
Költségvetési működési támogatás 1.616.417.940 forint
A szolidaritási hozzájárulás aránya a közhatalmi bevétel és a működési támogatás összegéhez: 3,25%
(Ettől az évtől vették el a gépjárműadót az önkormányzatoktól, ami Gödöllő esetében éves szinten 115 millió forintos bevételkiesést jelentett.)

2021
Szolidaritási hozzájárulás 730.370.262 forint
A számítások alapjául szolgáló lakosságszám: 31.956 fő
Közhatalmi helyiadó-bevétel 3.535.905.141 forint – ebből iparűzési adó 2.626.253.193 forint
Költségvetési működési támogatás 2.249.989.587 forint
A szolidaritási hozzájárulás aránya a közhatalmi bevétel és a működési támogatás összegéhez: 12,62%

2022
Szolidaritási hozzájárulás 640.415.584 forint
A számítások alapjául szolgáló lakosságszám: 31.813 fő
Közhatalmi helyiadó-bevétel 3.847.303.268 forint – ebből iparűzési adó 2.888.868.671 forint
Költségvetési működési támogatás 2.764.401.138 forint
A szolidaritási hozzájárulás aránya a közhatalmi bevétel és a működési támogatás összegéhez: 9,69%

2023 terv
Szolidaritási hozzájárulás 906.324.783 forint
A számítások alapjául szolgáló lakosságszám: 31.640 fő
Közhatalmi helyiadó-bevétel 4.349.500.000 forint – ebből iparűzési adó 3.000.000.000 forint
Költségvetési működési támogatás 2.483.891.006 forint
A szolidaritási hozzájárulás aránya a közhatalmi bevétel és a működési támogatás összegéhez: 13,26%

Lássuk, milyen főbb következtetések vonhatók le a számokból és az arányokból!
• Szolidaritási adó öt évre (2019-2023): 2.881.568.640 forint, ami évenkénti 9,416%-os átlagnak felel meg a közhatalmi bevétel és a működési támogatás együttes mértékéhez viszonyítva.
• A gödöllői közkasszát a szóban forgó öt évben terhelő szolidaritási hozzájárulás mértéke szinte biztos, hogy százmilliókkal elmarad a 2015 szeptemberében indult Városháza-projekt kapcsán felemésztett, a fejlesztést támogatók által rendszeresen „puritánnak” nevezett beruházásra már elköltött és a befejezésre jóváhagyott mintegy 3,2 milliárd forinttól. Mindez főként abból a megközelítésből érdekes, hogy egyesek narratívája szerint az elvonás(ok) miatt veszélybe kerülhet az önkormányzatra háruló kötelező feladatok ellátása.
•  Május végén a kormány benyújtotta az Országgyűlésnek a 2024-es költségvetés tervezetét. Ebben nincs utalás arra, hogy változna a szolidaritási hozzájárulás kiszámításának képlete, ami kizárja a településvezetők egy része által hangoztatott „drasztikus” emelést. Szakértők szerint ettől függetlenül növekedhet jövőre a szolidaritási hozzájárulás mértéke, aminek oka lehet a település állandó lakosságának csökkenése és/vagy a gazdaság teljesítményét javító iparűzési adóalap/adóbevétel növekedése.
• Az elmúlt években – hogy más célt szolgáló központi anyagi forrást/támogatást ne említsünk – mindent egybevetve 7.411.107650 forintra rúgott a döntően a gödöllői fiatalok napi szintű tanulását és fejlődését szolgáló középfokú oktatási intézmények megújulásának, fejlesztésének kormányzati támogatása. 2020 decemberében a Gödöllői Református Líceum Gimnázium 3.079.432.500 forintos dotációt élvezett a Szabadság téri épületegyüttes fejlesztésére és bővítésére, valamint új parókia építésére, míg a Gödöllői Premontrei Apátság hitéleti és köznevelési célú beruházásait 3.351.975.150 forinttal segítette a központi költségvetés. Szűk két évvel ezelőtt, 2021 júliusában bejelentették, hogy a vonatkozó kormánydöntés értelmében 979.700.000 forint forrás jut a Gödöllői Török Ignác Gimnázium időközben megvalósult teljes felújítására.
Az, persze, más kérdés, hogy miközben ezek a milliárdok gödöllői érdekeket szolgáltak/szolgálnak, azok elköltésébe/felhasználásába a lokálpatrióta klubos többségű önkormányzatnak nem volt beleszólása.

Hogy is szól a szállóigévé vált klasszikus kérdés: Kell még valamit mondanom, …?


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online