Gödöllői szemszögből nézve minden bizonnyal a hónap híre volt, hogy 40 milliárd forintos – részben OTP Banki, részben kormányzati – támogatás szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A nem mindennapi finanszírozási konstrukcióval megvalósuló beruházás-sorozat kapcsán számos dezinformáció (szalonképesebben: tévhit) látott napvilágot, főleg a közösségi oldalakon megjelent hírek kommentjeiben. Azt gondoltuk néhány tény(adat) tisztázásra szorul, ezért dr. Ujváry Tamást, a gödöllői műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját kértük meg arra, hogy segítsen eloszlatni az olvasói és kommentelői „félreértéseket”.
Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Első fokon 11 év 8 hónap börtönbüntetésre ítélte a Gödöllői Járásbíróság Sz. Lajost, akit bűnösnek mondtak ki abban a tragikusan végződött esetben, ami az akkor 24 éves B. Zsófia halálát okozta. Az ügyészség halált okozó közúti veszélyeztetés bűntettével és más bűncselekményekkel vádolta meg az elkövetőt. A február 13-i, nyilvános és folytatólagos tárgyaláson hozott ítélet nem jogerős.
A bíróság honlapján közzétettek szerint az ítéleti tényállás szerint a korábban már büntetett vádlott rendszeresen fogyasztott bódulási célból nyugtatókat és kábítószert, amikre alkoholt ivott. A cselekmény elkövetésének időpontjában is ezen szerektől befolyásolt állapotban volt, mikor meglátta a sértettet. A vádlott észlelte, hogy a kapu kinyitásával elfoglalt sértett a járművet járó motorral hagyta a kapubejárón, és elhatározta, hogy a közeli boltba, ahol alkoholt akart vásárolni, nem gyalog jut el, hanem a sértett gépkocsijával. A vádlott a gépkocsihoz ment, beült a vezetőülésbe és hátramenetben visszakanyarodott az utcára. A sértett ezt észrevéve odarohant az autójához és belekapaszkodott az ablakba. A férfi a cselekmény ellenére nagy sebességgel megindult az autóval, majd behajtott az árokba és maga alá gyűrte a sértettet, aki a ránehezedő kocsi súlyától fulladásos halált szenvedett. A vádlott a balesetet követően a jobb első ajtó leengedett ablakán keresztül kimászott a gépkocsiból, majd annak ellenére, hogy tisztában volt azzal, hogy a sértett a gépkocsi alá szorult, a helyszínen a baleset hangjára összegyűlt emberek között elvegyült és otthonába távozott. Később egy isaszegi kocsmában fogták el.
A rendelkezésre álló szakértői vélemények, illetve a vádlott korábban tett, később azonban visszavont beismerő vallomása alapján a bíróság a vádirati tényállást apróbb kiegészítésekkel bizonyítottnak látta. A bíróság a vádlottat bűnösnek mondta ki jármű önkényes elvételének bűntettében, közúti veszélyeztetés bűntettében, járművezetés bódult állapotban vétségében és segítségnyújtás elmulasztásának bűntettében. Ezért őt a bíróság halmazati büntetésül 11 év 8 hónap börtönben letöltendő szabadságvesztésre, 5 év közúti járművezetéstől eltiltásra és 8 év közügyektől eltiltásra, mint mellékbüntetésre ítélte. A vádlott legkorábban a büntetés kétharmad részének kitöltése utáni napon bocsátható feltételes szabadságra. Az ítéletet az ügyész tudomásul vette, a vádlott és védője más minősítés megállapításáért és enyhítésért fellebbezett. Az Ítélet nem jogerős. A bíróság fenntartotta a vádlott előzetes letartóztatását, ami ellen a vádlott és védője szintén fellebbezett.
Emlékeztetőül: a bűncselekmény 2016. július 28-án, a késő esti órákban történt. A korábban a Gödöllői Röplabda Club NB I-es csapatában is játszott Zsófi ekkor érkezett a Rigó utcai családi ház elé, ahol kiszállt autójából, odament a kapuhoz, hogy kinyissa. Mindeközben az ügyben – egy ideig nyereségvágyból elkövetett emberöléssel, majd ennél enyhébb minősítéssel – gyanúsított gödöllői férfi, Sz. Lajos bepattant az autóba, hogy azzal elhajtson. A lány – észlelve a történteket – megkísérelte megakadályozni, hogy autóját elvigyék, és a jármű ablakába kapaszkodva próbálta visszatartani a rablót. A férfi „padlógázt” adott, a gépkocsi megcsúszott, majd az út menti, mintegy 2 méter mély vízelvezető árokba borult. Zsófi a Hyundai alá szorult, és a helyszínen életét veszítette. A nyomozók Sz. Lajost a bűncselekményt követő napon, a délutáni órákban fogták el Isaszegen. A férfit A Gödöllői Rendőrkapitányságra előállították, majd őrizetbe vétele mellett gyanúsítottként hallgatták ki. Íme, az elfogásról készült felvétel: