Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Konfliktuskezelés az iskolában

2013-11-26 07:28:20

Gödöllőn tartott előadást az iskolai erőszak megelőzéséről és a kialakuló konfliktusok kezeléséről november 18-án dr. Herczog Mária szociológus, a téma szakértője, a Család, Gyermek, Ifjúság Egyesület elnöke. A rendezvényen pedagógusok, védőnők és a téma iránt érdeklődő szakemberek vettek részt.

Egy, a hírportálunk által nyilvánosságra hozott, a cikk után olvasható, a várost is megbolygató, iskolai erőszakról szóló történet különös aktualitást adott a már korábban meghirdetett előadásnak. Ilyen esetekben elsőként az a fontos, hogy megértsük, milyen okok állhatnak a gyerekek szokatlan, erőszakos viselkedése mögött, a megoldás a pedagógusok, szociális munkások, pszichológusok és más segítő szakemberek, valamint a szülők és gyerekek közös munkáján kell, hogy alapuljon. Akkor van „rend” az iskolában, akkor megy jól a munka, ha mindenki biztonságban, komfortosan érzi magát, ismeri a saját és a többiek jogait, a korlátokat, szabályokat, kereteket, ehhez pedig támogató, megoldást konszenzussal kereső, nem pedig büntető szemlélet és gyakorlat kell.

Az előadáson – egyebek mellett – elhangzott, hogy iskolai erőszak nem új jelenség. Már 17. századi feljegyzéseket is találunk arról, mennyi probléma volt az iskolákban, nem segített az erőszakos, testi, lelki fenyítés, sanyargatás, és ahogyan már több kutatás is igazolta, előfordulása és gyakorisága sem az adott ország gazdasági helyzetétől, sem életszínvonalától, sem oktatási rendszerétől nem függ, az azonban igen, hogy miképpen előzik meg, kezelik.


Számos ok vezethet ahhoz, hogy egy gyerek agresszívvá válik. Például: családon belüli, vagy kortársak közötti konfliktusok, erőszak, elfogadás, szeretet vagy támogatás hiánya, sikertelenség, kudarcok. Bizonyos tényezők – így a korai agresszió, a korai szerhasználat/függőség, magatartási problémák – már egészen fiatal korban előre jelzik a veszélyeztetettséget, illetve előre bejósolhatók, ha nem kap az érintett gyerek megfelelő segítséget.  Rizikófaktor továbbá az erőszak általános jelenléte (az „erőszak kultúrája”), az elszigetelődés, a széteső, konfliktusos közösségek, családok. Ezért minden gyerek esetében elengedhetetlenül fontos az érzelmi biztonság kialakítása, a családon belüli szoros és támogató kapcsolatok megléte, iskolában és közösségben pedig a segítőkész, támogató tanárok és más szakemberek (orvos, védőnő, pszichológus, szociális munkás, kisegítő személyzet) magatartása, példamutatása, együttműködési készsége, a partnerség a szülőkkel, gyerekekkel, és egymással.

Az előadás
A társadalmi kohézió erősítése az áldozattá válás megelőzése és az áldozatsegítés érdekében a Gödöllői kistérségben című TÁMOP-5.6.1.C-11/1-2011-0005 projekt keretében valósult meg. Cikk forrása: csagyi.hu


Akkor verlek meg, amikor akarlak!
2013-11-15 09:33:12

Bő két hónappal a suliszezon kezdete után – a jelekből ítélve – elfogyott a gödöllői Damjanich János Általános Iskola 1. A osztályába járó gyerekek szülei többségének türelme. Mint mondják, házon belül minden lehetséges fórumot megjártak, de az ígért intézkedések ellenére nem csitultak a viszályok, 6-7 éves fiaik és lányaik eredményes tanulását és testi-lelki épségét három „problémás” – szakszóval: sajátos nevelési igényű – osztálytárs viselkedése veszélyezteti. Hiába van több elsős osztály a tanodában, a renitens lurkók valahogy ebbe a 30 fős közösségbe kerültek.


A szóban forgó osztályban napjainkra elviselhetetlenné vált helyzet megoldása és a nagyobb bajok, netán tragédiák elkerülése érdekében a szülők, az előzetes jelzéseket követően, október 16-án levélben fordultak az iskola vezetőjéhez. Ebben – egyebek mellett – leírták: nem vitatják, hogy a magatartási problémákkal küzdő gyerekek felzárkóztatása és integrációja fontos feladat, de ez megoldható lenne úgy is, hogy a három tanuló közül legalább kettőt az évfolyam másik osztályában, vagy osztályaiban helyezzék el.

A többi gyermeket veszélyeztető, a pedagógiai munkát pedig nagy mértékben akadályozó tanulók tetteit ecsetelve, az intézkedést és segítséget sürgető szülők felvázolták a gyerekeiket ért sérelmeket. Például azt, hogy az egyik renitens gyerek a WC-ben szándékosan levizelte osztálytársát, és számos más alkalommal szánt szándékkal a WC falára és padlójára piszkolt. Az osztályban gyermekek és néhány szülő jelenlétében „szexfilmet” játszottak le, miközben egymás nemi szervét fogdosták. Volt, aki több osztálytársát megütötte, és az egyikük fejét erőteljesen megharapta. Az egyik problémás kissrác a tanítónőnek egy alkalommal azt mondta, hogy „akkor verlek meg, amikor akarlak”.

Határozott ígéretet tett az iskola vezetője, ami a vállalt határidőig nem teljesült

Az iskola vezetője október 18-án kelt levelében október 21-ére az irodájába hívta az osztály szülői munkaközösségének tagjait, hogy a levelükben említett problémákat megbeszéljék és az ügyben tájékoztatást kapjanak.
A beszélgetés során az intézményvezető biztosította a szülőket, hogy a három renitens viselkedésű tanulóval szemben intézkedni fog. Nevezetesen: határozott ígéret született arra vonatkozóan, hogy az egyik problémás gyerek – aki az osztályba járó kislányok közül többet is megrugdosott, valamint fellőtt a tanterem plafonjára egy tapadókorongos játékot tanítás közben, továbbá osztálytársát szánt szándékkal leöntötte teával – november 4-étől nem vesz részt a tanítási órákon.
A másik balhés lurkó maradhatott volna a közösségben, csakhogy viselkedése időközben újabb problémákat vetett fel: az iskolába bicskát vitt magával, amit szerencsésen elvettek tőle a testnevelés órán, és csak a véletlennek köszönhető, hogy nem történt személyi sérülés.
A harmadik fiú magaviselete sem javult: osztálytársait továbbra is verekedéssel, agresszivitással tartja sakkban.

Nemhogy november 4-én, de még egy héttel később is a problémás diákok részvételével indult a tanítás a „terhelt” osztályban. Az ígéret betartására váró szülők – akik a határidő lejárata után sikertelenül próbáltak személyes találkozót egyeztetni a tanoda vezetőjével – felháborodása fokozódott, és az is felmerült bennük, hogy tiltakozásul nem engedik gyermekeiket iskolába. Ezt a lépést azonban elvetették. Azt viszont nem, hogy panaszaikat írásban eljuttatják a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ gödöllői tankerületi igazgatójához, valamint az oktatási jogok biztosához is.

Félti a szülő az osztály többi tanulóját, ezért kiveszi gyermekét az iskolából

Az egyik problémás kisgyerek édesanyja a tanítás második hetében önként kereste fel a nevelési tanácsadót. A pszichológus többször jelezte, hogy javasolná a kisfiú kivételét az osztályból, vagy másik osztályba történő áthelyezését. A szülő szinte naponta az igazgatónál, illetve a helyettesi irodában ült, kérve a megoldást. Nem történt semmi.
Értesülésünk szerint hamarosan kivizsgálják a gyereket a Heim Pál Kórházban. Az időpontra várnak. Mivel a szülő úgy érzi, hogy nem történt semmilyen megoldás, de már félti az osztály többi tanulóját, úgy döntött, kiveszi gyermekét ebből az iskolából.


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online