Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Mivel kössük le magunkat, ha karanténba kerülünk, vagy újabb lezárások jönnek?

2022-01-06 10:25:50

Sajnos, a címben szereplő kérdés még mindig aktuális, nagyon nehezen tervezhetők a hétköznapi, függetlenül attól, hogy hol dolgozunk. Akinek óvodás vagy iskolás korú gyermeke van, még nehezebb helyzetben van, azért összegyűjtöttünk néhány olyan tevékenységet, amellyel hasznosabban üthető el az otthon töltött idő, a poszt második felében pedig azt is megnézzük hogy a gyermekeinkkel hogyan bánjunk, ha otthon vannak velünk.

Edzés és testmozgás
Szerencsére, ma már nem kell konditerembe menni ahhoz, hogy hatékonyan „rázzuk gatyába” magunkat, hiszen talán a járvány egyik hozadéka, hogy az internet tele lett jobbnál jobb, professzionális home-workout videósorozatokkal, illetve az applikációk is virágkorukat élik.

Rengeteg ingyenes online óra található, és különösen élvezetes némelyik. Több helyen van online testnevelés óra, amely eredetileg iskolásoknak szólt, de a gyakorlatok nagyon energikusak, és mindenki számára elérhetőek, függetlenül az edzettségi állapottól! Ha azonban kevésbé energikus gyakorlatra vágysz, akkor valamelyik jóga-guru csatornáján található videóval való jógázást is, amely csatornákon egyébként minden képességnek megfelelően, de különösen a kezdőknek szóló lejátszási listái tökéletesek azok számára, akik valami újat szeretnének kipróbálni. Ha pedig nincs Youtube, de van kábeltévé, akkor ott a Fit TV, ahol folyamatosan adnak nem csak gyakorlatozó műsorokat, de érdekes dokumentumfilm sorozatokat is.

Olvasás

Kihagyhatatlan lehetőség a karantén arra, hogy olvasni kezdj, vagy újra rákapj az olvasásra. Persze ha nincs otthon könyv, akkor kicsit nehezebb a dolog, de online is lehet rendelni, sőt, az e-book olvasókat is meg lehet pakolni könyvekkel. Ami még talán javít a dolgon az az, hogy tabletekre is egyre több olyan alkalmazás van, ami a fénybeállítások segítségével kényelmesebbé teszi a képernyőn történő olvasást. Csak a wifit kapcsold ki, hogy ne zavarjanak meg az értesítések!

Binge watching – azaz
, a sorozatokra függés
Vitatható, hogy ez akár kontraproduktív időtöltés is lehetne, de fontos, hogy egy kis időt töltsünk kikapcsolódással és egy régi kedvenc újranézésével vagy egy új sorozat elkezdésével! Alternatívaként rengeteg ingyenes oktatási program és forrás áll rendelkezésre az interneten, amelyekkel foglalkozhatsz, beleértve a rengeteg ingyenesen megtekinthető színházi előadást is. Netflix, Amazon Prime, illetve a nagyobb tévécsatornák is rendelkeznek már streaming szolgáltatásra. Emellett pedig kipróbálhatsz újdonságokat is, például, van számos casino online, ahol eltölthetsz pár izgalmas órát.

Főzés

Szerencsére, már elhárult a Magyarországon is kirobbant liszt és élesztő hiány, így a főzés mellett ma már sütés is újra terítékre kerülhet. Próbálj ki valami újat, és építs be több friss terméket az étrendedben, vagy készíts valamit a semmiből. Szórakoztató módja az időtöltésnek, és egyben változatosabbá teszi az étrendedet!

Tanulás!

Ez, mondjuk, nem éppen a szórakozás netovábbja, de az agytekervények rendszeres tornáztatása sokat segíthet azon, hogy szellemileg frissek maradjunk, sőt akár valami újat is megtanulhatunk. Ezt akár a gyerekeid segítésével is megteheted, mert bizony valljuk be, az általános iskola és a középiskola sem könnyű, sokat változtak a követelmények mióta mi ültünk az iskolapadban.

Ezek tehát azok a tevékenységek, amikkel elütheted az otthon töltött időd. Ha pedig van gyermeked, és ő is otthon van, akkor az alábbiakban olvashatsz néhány olyan tippet, amelyet az UNICEF ajánlásával állítottunk össze.

Amire a gyerekkekkel közös karantén idején szükséged van, az nem más, mint egy napi rutin – egy menetrend –, ami szilárdan a földön tartja a lábatokat. Lehet, hogy eleinte kicsit több erőfeszítést igényel, de nem szabad egyből feladni: biztos, hogy viszonylag hamar képes lehetsz fenntartani a napi rutint a családdal együtt.


Normális körülmények között a napi menetrendek az iskola, a munka, a sport, a különböző csoportok, amelyekben aktívak vagyunk, illetve a különböző közösségi események köré szerveződnek. De amíg ezekre újabb lehetőség nyílik, íme néhány tipp, hogyan érhetünk el stabil rutint az otthoni karanténban:

1. Ugyanabban az időben keljünk fel, a megfelelő időben feküdjünk le aludni.
2. Ne tűzzünk ki túl ambiciózus célokat
3. Szánj időt a napirend megtervezésére, ami elsőre talán nehéznek tűnhet, de ha megvan, akkor utána újra is hasznosíthatod akár.
4. Segíts a gyerekeknek egy rutint kialakítani, ami kiszámíthatóság ad nekik, neked pedig tervezhetőséget, így könnyebben lehet beosztani a feladatokat és bevonni a gyerekeket a napi rutinba.
5. A család tevékenységeit beszéljétek meg közösen, kicsik és nagyok is vegyenek részt a tervezésben, és készítsetek ütemtervet, amit aztán érdemes kihelyezni. Lehet akár demokráciát is játszani, a gyerekek szavazhassanak, véleményezhessenek.
6. Legyen állandó ideje és helye a tanulásnak, a munkának és a pihenésnek! Nem biztos, hogy van annyi helyiség, ahányan vagytok, így mindenkinek létre kell hozni nem csak a helyet, ahol tanulhat/dolgozhat, de fontos, hogy legyen időbeosztás is, hiszen nincs is rosszabb annál, amikor egyszerre három helyiségből hallatszik online óra és értekezlet zajai.
7. Étkezzetek a megszokott időpontokban! Ezt egy kicsit nehéz megvalósítani, ha közben home-office is van, de érdemes törekedni arra, hogy meglegyen a reggeli, tízórai, ebéd, uzsonna és a vacsora ideje is, mintha a gyerekek az iskolában/óvodában.
8. Rövidebb egységekre osszátok be a napot! A nagyon hosszú (50 percnél hosszabb) időszakok helyett érdemes rövidebb, mondjuk fél órás blokkokra osztani a napi tevékenységeket, így neked is, és a gyerekeknek is könnyebb, és egy kis szünet mindenkinek jár.
9. Korlátozd a digitális eszközök használatát! Ha digitális oktatás van, akkor óhatatlanul muszáj a különböző digitális eszközöket a gyerekeknek is használni. Azon kívül azonban inkább mással kössük le a gyerekek figyelmét, vagy ha játékra, videó nézésre megkapják, akkor se legyen náluk fél óránál hosszabb ideig.
10. Pihenő- és szundi idő is legyen! A felnőttek annyira nem biztos, de a gyerekek igényelhetnek egy délutáni szundit, ezért fontos, hogy legyen kijelölve pihenőidő mindenkinek. Lehet akár együtt is! Ebben az időszakban a gyerekek játszhatnak, olvashatnak, pihenhetnek, Veled együtt.

Összefoglalva

Az egyéni karantén és a családos karantén között nagyon nagy különbségek vannak, és emiatt mindenképpen szükséges megtervezni a dolgokat, hogy gördülékenyen menjenek a napok, és nagyobb fennakadás nélkül átvészelhető legyen ez az időszak. (x)


Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online