Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Biztonságos sportolás egy kis segítséggel: ízületvédő készítmények

2020-03-26 10:55:42

Mindegy, hogy úszol, futsz, lovagolsz, focizol, kosarazol, teniszezel, vagy más sportot űzöl, két dolog biztos: ízületeidnek védelemre van szüksége, és csakis alapos bemelegítés után szabad belevágnod a testmozgásba. Utóbbira azért van szükség, hogy a szervezeted elérje az üzemi hőfokot, vagyis készen álljon a megterhelésre. A 10-15 perces rákészüléssel nemcsak az izombántalmakat kerülheted el, de az ízületeid is meghálálják majd.

Az ízületeid
egyrészt elképesztően strapabírók, másrészt viszont könnyen megsérülnek, ha nem kapják meg a megfelelő törődést. A két leggyakoribb sérülés a ficam és a rándulás, és hidd el, egyik sem leányálom. Ha megtörtént a baj, a legfontosabb, hogy pihentesd a sérült testrészt, és tegyél rá hideg borogatást vagy speciális kenőcsöt. A legjobb azonban az, ha esélyt sem adsz az ízületi sérüléseknek. Cikkünkből megtudhatod, hogyan tarthatod őket csúcsformában.


Amit az ízületekről tudnod érdemes
Először is azt, hogy több mint 170 található belőlük a testedben, legfőbb feladatuk pedig az, hogy védjék a csontjaidat, és lehetővé tegyék a mozgást. Kétféle ízületet ismer az orvostudomány: stabil ízületet, ami például a koponyacsontok között van, és mozgó ízületet, melyek a váll vagy éppen a térd mozgásáért felelnek. Sportolás során értelemszerűen az utóbbiak játszanak szerepet, méghozzá az ízületi porcok segítségével.

Egy-egy porc 70%-a vízből, 15%-a kollagénből, 10% proteoglikánból és 5% ízületi sejtből áll csúszós felszínük pedig lehetővé teszi a csontvégek mozgását. A rossz hír az, hogy az idő előrehaladtával az ízületi kötőszövet egyre nehezebben regenerálódik, vagyis a porcok elkopnak, a mozgás pedig egyre fájdalmasabb lesz. Éppen ezért már fiatalkorban oda kell figyelned, hogy topformában tartsd az ízületeidet! Ebben különböző készítmények is hasznodra lesznek, de az étrended okos megválogatásával is sokat tehetsz az ügy érdekében.


Ízületvédő készítmények

A porcok megfelelő működésében hatalmas szerep jut a kénnek. Nem véletlen, hogy a kénes fürdő jótékony hatását már évszázadokkal ezelőtt felismerték. A porcokat alkotó glukózaminoglikán molekulák hosszú láncokba rendeződnek, az egyes láncszemek között pedig a kén jelenti a kapcsot. Az MSM, vagyis a metil-szulfon-metán súlyának 34%-a kén, így igazi ízületvédő-bajnoknak számít. MSM kapszulát vagy krémet bármelyik valamire való szaküzletben vásárolhatsz.

Hasonlóan fontos szerepet játszanak az ízületek működésében a szulfátok. Különösen a glükozamin- és a kondroitin-szulfátokból érdemes bespájzolnod, ha komolyabb edzésre készülsz. Mindkét anyag teljesen természetes, így akkor is használhatod őket, ha ódzkodsz a mesterséges összetevőktől. Mindkét szulfát kiváló vízmegtartó hatásásával a porcregenerálódásban nyújt segítséget, de egy sérülés után a felépülésben is hatékonynak számítanak.

Aligha kell ecsetelni, hogy a vitaminok mennyire egészségesek, és bizony az ízületeid számára is kulcsfontosságúak. Főleg a C és az E, melyek antioxidánsként és gyulladáscsökkentőként funkcionálnak, ráadásul a kollagéntermeléshez is elengedhetetlenek. Lényegében bármilyen formában szedheted őket: létezik kapszula, pezsgőtabletta, de még gumivitamin is. C-vitaminból napi 1000-3000 mg-ot, míg E-vitaminból 100-800 NE-t javasolnak a brit tudósok.


Ízületvédők a tányérodon

Az étrend-kiegészítők elengedhetetlenek
az ízületek megfelelő működéséhez, de a porcvédelem már az étkezéssel elkezdődik. Semmi különlegesre vagy extra drága alapanyagra nem kell gondolnod, és még a finom ízekről sem kell lemondanod. Főleg akkor, ha szereted a halat. Az omega-3 zsírsavak ugyanis legnagyobb mennyiségben a halolajban fordulnak elő, ez a vegyület pedig az egyik leghatékonyabb gyulladáscsökkentő. Ha nem vagy oda a tenger gyümölcseiért, a lenmag-, a dió- vagy a szójaolaj is megfelel.

Ha aktívan sportolsz, a zöldségek biztos szerepelnek a napi menüdben. Ezek közül sem mindegy azonban, hogy mit választasz. Ha jót akarsz az ízületeidnek, akkor a brokkolira, a hagymára, a fokhagymára és a retekre szavazol. Az említett zöldségek telis-tele vannak MSM-mel, vagyis természetes ízületvédőnek számítanak. A legjobb, ha nyersen vagy hirtelen párolva fogyasztod őket, akár naponta többször is. A spenót, a kelkáposzta és a salátafélék az immunrendszer erősítésében és a gyulladáscsökkentésben jeleskednek, így ezek sem hiányozhatnak a konyhádból.

Vannak azonban olyan ételek is, amik egyáltalán nem tesznek jót az ízületeidnek. Ezek közül első helyen kell kiemelni az alkoholt és a telített zsírsavakat, de a füstölt húsokat is érdemes elkerülnöd, ha vigyázni akarsz az ízületeidre. A feldolgozott, tartósítószerekkel vastagon „megfűszerezett” ételek szintén károsak lehetnek, inkább maradj a friss élelmiszereknél. A közönséges asztali só elvonja a vizet a porcoktól, szóval csak óvatosan a sószóróval. Lehet, hogy egyik-másik nagy lemondásnak tűnik, de hidd el, jobb megelőzni az ízületi sérüléseket, mint együtt élni velük!


Stúdióbeszélgetések Gödöllő és környező települések sportolóival

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online