Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Bolhapiaccal is pezsdítik az életet a gödöllői kastélyban

2019-04-09 10:53:08

Itt a tavasz, ami nem csak mindannyiunk hangulatán javít, hanem kiváló lehetőség az esztendő első szabadtéri eseményeinek megszervezésére is. Gödöllőn a kulturális- és a családi programok kínálatának egyik főszereplője a Gödöllői Királyi Kastély, így kézenfekvő volt, hogy a műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját, dr. Ujváry Tamást kértük fel kedvcsináló beszélgetésre.

- Igazgató Úr! A 22 és fél éve nyitva lévő gödöllői kastély programjait rendszeresen látogatók – kis túlzással – gyakorlatilag előre beírhatják naptárukba a legfőbb eseményeket. Tavaszi dátummal az Ibolya-napot és húsvéthétfőt, nyár eleji keltezéssel pedig a Koronázási hétvégét. Idén sem lesz másképp. Mégis, mi a legfőbb szempont a programelemek tervezésekor: a hagyománytisztelet vagy a megújulás?
- A gödöllői kastély történelmi helyszín, így természetes a hagyományok tisztelete. Ugyanakkor az épület ma a magyarországi kulturális turizmus egyik leglátogatottabb helyszíne, és mint ilyen, a látogatói igényeket is ki kell, hogy szolgálja, mely igények változnak. A két említett program kapcsán elmondható, hogy nem csak a helybéliek szeretik és várják, hanem az ország számos részéről vannak visszatérő vendégei. 2018-ban vezettük be és helyben érthető módon nehezen fogadták, hogy a programokra 500 forintos sétálójeggyel lehet belépni. Ez idén sem lesz másként. Cserébe azonban a korábbiakhoz képest színesebb és számosabb programot kapnak a látogatók és az 500 forint levásárolható nem csak múzeumi belépőre, de a kávézóban, ajándékboltban, fotóműteremben és a pálmaházban is. Azt gondolom, hogy az 500 forint ennyi programért, előadásért nem sok, a kastély fenn- és a rendezvények meg-tartásában viszont hatalmas segítség.

- A két nagy esemény mellett, milyen kikapcsolódási lehetőségeket kínálnak még a látogatóknak 2019 első félévében?

- A Gödöllői Királyi Kastély a világon ismert Sisi kultuszhely, de mára már nem csak Sisi, vagy több mint Sisi. Fesztiválok, koncertek, rendezvények, előadások helye.
A kastély egybeforrt az elmúlt években a Természetfilm Fesztivállal, mely idén is gyönyörű alkotásokkal és színes programokkal várja majd a vendégeket. Kapcsolódva a Fesztivál témájához, május elejétől 6 hétre a kastély parkjában Máté Bence természetfotós látványos, nagyméretű kivilágított installációkon bemutatott tárlata lesz látható.
A látogatók nagyon szeretik és ezért júniusig meghosszabbítottuk a Zár(ol)va időszaki kiállításunkat, mely a kastély 1950-1990 közti időszakáról szól. Különösen ajánlom ezt a gödöllőieknek, hiszen szinte mindenki találkozhat ismerőssel a kiállításban egy-egy képen. Ráadásul, helyi, környékbeli iskolások tervezték és valósították meg a tárlatot, a megtekintésekor sokan ezt el sem hiszik, hiszen látványos, kreatív bemutatót láthatunk. A tárlathoz kísérőprogramok is társulnak, zárásként – például – bolhapiacot is igyekszünk megszervezni június elejére.
Az első félév, vagy talán az év legjelentősebb hagyományt tisztelő újdonsága pedig a Kastély Színházának élettel való megtöltése. A 2003-as felújítás óta évente csak egy-két vendégelőadást lehetett eddig látni. Idén májustól azonban önálló évaddal indul a teátrumunk. Ady 100 évfordulót tartunk, és helyben mindenki ismeri, tudja, hogy a kastély mellett található a Léda-villa. Pozsgai Zsolt egy igazán gödöllői darabot írt Lédáról, melynek bemutatója május 11-én lesz, és év végéig más darabok mellett folyamatosan játsszuk. Ez tehát nem egy máshol bemutatott, megvásárolt előadás, hanem egy olyan darab, ami ide készült és csak itt látható. Nagyszerű színészek: Varga Izabella, Szőke Zoltán, Dózsa Zoltán és Nagy Nati előadásában élhetünk át egy megrendítő szerelmi történetet 1922-ből Gödöllőről, mely darab azért nem nélkülözi a humort sem.


- Tavaly sikeres volt a Gödöllői kastélykert, ahogyan még sosem látta! elnevezésű koncertsorozat, és már tudvalévő, hogy ebben az évben is neves fellépőket láthat a publikum a kastély díszudvarán. Lehet hosszú távú, akár országosan is felkapott attrakció ebből a kezdeményezésből?

- Egy külső programszervező keresett meg 2018-ban minket, hogy olyan neves fellépőknek szeretne ebben a csodálatos környezetben koncerteket szervezni, akik kapcsán az első gondolatunk nem feltétlenül egy kastély. Azt gondoltuk, hogy ha minőséget képviselnek a programok, nem gépi zenét hallunk, nem tátogó művészek lépnek fel, akkor bizony helye lehet ilyen programoknak is a kastélyban. Az előző évi sikerek után idén is folytatódik a rendezvény és valóban, segítségünkkel már más helyszíneken, például a keszthelyi Festetics-kastélyban is szerveznek könnyedebb stílust képviselő koncerteket.

- Aki az utóbbi hetekben-hónapokban a gödöllői kastélyba tartott, a főbejárat előtti macskaköves területen egy jókora kültéri dekorációba botlott, aminek üzenete: #Classic is COOL. Ez magyarázatra szorul, főleg az idősebbek körében. Arról nem is szólva, hogy a „konzervatívabb” múltidézőkben ellenérzést válthat ki. Adódik a kérdés: mi szól a térdekoráció mellett?
- A kastély a kisgyerekek körében népszerű: Sisi, hercegnő, palota, Egérváry Elemér, múzeumpedagógia – számos téma és program fogja meg őket. A felnőttek és idősebbek között szintén népszerű, ezt talán magyarázni sem kell. Ugyanakkor a kamaszokat és fiatalokat sem mi, sem a legtöbb klasszikus kulturális helyszín nem tudja megszólítani. Emlékszem, hogy gimnazistaként mi is azt mondtuk osztályfőnökünknek a kirándulásokon, hogy „múzeumot, templomot csak kívülről…”. Ebben nincs változás. A változás abban van, hogy a mai fiatalok sokkal több információ és lehetőség közül választhatnak, így félő, hogy egyre később, vagy talán sosem válnak majd klasszikus kultúra fogyasztóvá. Ezért kezdtük el a Classic is cool programot, amiben a fiatalok számára érdekes embereket hívunk meg, ők tartanak tárlatvezetést, ezért kértünk fiatalokat időszaki kiállítás építésére, ezért tartunk olyan programokat, amik nekik érdekesek. Ezek, ahogy a kiírás is, nekik olyan, mint a kicsiknek Egérváry Elemér figurája, vagy az idősebbeknek a lift, vagy egy korlát: segít elfogadni, segít megérteni, segít elérni számukra klasszikus tartalmakat.
Ráadásul, a mai világban már a helyi marketing sokszor fontosabb és hasznosabb, mint a megelőző hirdetés. Telefonunkkal fotózkodunk és azonnal megosztjuk a közösségi médiában. A feliratot 700 ezer alkalommal osztották meg két hónap alatt magánfeltöltések által. Egy múzeum ilyen hirdetést sosem tudna feladni, kifizetni. Talán ennek is köszönhető, hogy a fiatal korosztályban 30%-os látogatószám növekedést értünk el.
Természetes, hogy nem mindenkinek tetszik a felirat, de a fiataloknak igen és segít behívni őket az épületbe. Ráadásul nagy gonddal próbáltuk elhelyezni, hogy azok, aki nem szeretik az ilyen feliratokat, is tudjanak úgy fotózni a főbejáratnál, hogy a #Classic is Cool nem látszik. Ez egy hungarocell installáció, amit bármikor el lehet vinni, és nem a Kastélyt festettük át egy sosem volt színre. Örülök a vitának, mert fontos arról beszélni, hogy hogyan lehet mindenkié – a kamaszoké is – egy múzeum, egy műemlék, a gödöllői kastély. Azt kérem az idősebbektől, hogy úgy tekintsenek a feliratra, ami egy kamasz számára ismerőssé, barátságosabbá tesz egy olyan helyet, amit ő nem ismer, amire úgy gondol, hogy nem neki szól.

- Ahhoz, hogy közönségvonzó rendezvényeket tudjanak kínálni, nem lebecsülve a szakmai stáb értékes munkáját és kapcsolatait, pénz is kell. Beavatna abba, hogy idén mekkora összegből gazdálkodhat a gödöllői kastélyt működtető gazdasági társaság? Az elkölthető pénzből mekkora a saját bevétel hányada és milyen nagyságrendű forrás érkezik a központi költségvetéstől?
- A gödöllői Grassalkovich-kastélyt működtető kft. az idei évben közel 1 milliárd forinttal gazdálkodik, melynek nagyjából negyede, harmada költségvetési támogatás. Ehhez hozzá tartozik az is, hogy továbbra sem csak a gödöllői, hanem a hatvani kastélyt is mi üzemeltetjük, így ezt a forrást két helyszínre osztjuk be. Sok pénznek tűnik, de a két kastélyt, közel 27 hektár területet, összesen a két helyen közel fél millió belépést 140 állandó alkalmazott és számos egyéb segítő koordinálja. Csak a gödöllői kastély villanyszámlái 2018-ban 18 millió forintot tettek ki.
2017 elején vettem át a társaság irányítását, és sikerült elérni, hogy a támogatásunk majdnem négyszeresére nőtt és saját árbevételünket is jelentősen növeltük. A kastély működése stabil, a programok fejlesztésére, színesítésére, a szolgáltatásaink javítására koncentrálhatunk. Azt kívánom, hogy sose legyen rosszabb éve a társaságunknak, mint amilyen 2018 volt és amilyen 2019 lesz.

- Ha már az anyagiaknál tartunk: van-e olyan fejlesztési terv, aminek végrehajtásával belátható időn belül tovább folytatódhat a romos-, illetve eddig fel nem újított épületrészek rekonstrukciója?
- Sajnos a gödöllői kastély felújításainak befejezésére EU-s forrásra nem számíthatunk. 2018 októberében a társaságban az állami tulajdonosi képviseletet a Magyar Turisztikai Ügynökség vette át. A Magyar Turisztikai Ügynökséggel közösen áttekintjük és aktualizáljuk a fejlesztési terveket annak érdekében, hogy megfelelő döntési alapot adhassunk Magyarország Kormányának. A cél egyértelmű: mielőbb kerüljenek le a hálók a romos szárnyakról és pár év elteltével azt mondhassuk, hogy a teljes kastély-együttes visszanyerte régi fényét.


Stúdióbeszélgetések Gödöllő és környező települések sportolóival

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online