Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Kétlábon és kétkeréken

2010-10-20 15:11:41

2010. október 20. A közlekedéshez az életmódunkból eredő szén-dioxid kibocsátás mintegy 25%-a köthető, nem is beszélve a légszennyező anyagokról. Ha csökkenteni szeretnénk az általunk okozott szennyezést, a közlekedési szokásainkból eredő szén-dioxid kibocsátást, módunkban áll! Például azzal, hogy átgondoljuk, hova és mivel megyünk.

Ha csak lehet, tömegközlekedjünk autózás helyett. Ha ezer kilométert egyedül – autózás helyett – vonattal teszünk meg, 130 kg CO2-kibocsátást takarítunk meg. Helyettesítsük kerékpározással vagy gyaloglással a rövid autóutakat. Ezzel évente, átlagosan csaknem 240 kg CO2-kibocsátást lehet megtakarítani.
Bár lassan elkél a kesztyű biciklizés közben, aki teheti, még élvezze a napsütést, az avarillatot. Húzzon kamáslit, sapkát, sálat (utóbbit ne húzza nagyon), és induljon neki a világnak! Apropó, biciklivel túrázni, gombászni is lehet menni.

Tény, hogy kétkeréken…
…egész más az élet! Én ugyan főleg csak munkába járok biciklivel, de azt vonattal kombinálva. Már biciklis szemmel vonatozni is nagyon más. Eleve két jegyet kell, ugye, venni: egyet magadnak, egyet a bringádnak (állítólag, ha szétszedve szállítod, ingyen van). Díjszabás: www.mav-start.hu/kerekpar. Aztán a két jegyen értetlenkedő kalauznak elmagyarázni, kivel utazol. Felszállásnál keresni a neked szánt ajtót, a rögzítési helyet, belejönni, hogy egy mozdulattal is tudd rögzíteni a bicajt, mert olyan béna, ha rángatod az övet. Fél szemmel olvasni az újságot, másik szemmel ellenőrizni, hogy még megvan-e az útitárs és a csomagtartójára pókozott rétes. Csupa izgalom.

A biciklizés nem csak a levegőnek és az éghajlatnak áldás, de szabadságot, erőt, egészséget és büszke tartást is biztosít. Ezt azóta tudom biztosan, amióta a nyár derekán egyszer ismét felsővezeték-szakadás volt Rákoson és a Gödöllőtől a Keleti-pályaudvarig közlekedő, szuperúj, piros személyvonat – 5 perc zakatolás után – „ismeretlen időre” megállt Isaszegen. Másfél óra állás után leszálltam a vonatról és nekiálltam… …hazatekerni. Ó, igen, a biciklivel szabad vagy, nem ejthet fogságba a tömegközlekedés. Nem kell gyalogolnod, se még órákat várni a vonaton.

Életemben nem bicikliztem egyszerre 35 kilométert. Nagy élmény volt az a röpke 3 óra. Kezdve az első kilométer erdő- és mezőillat-bódulatától, a kátyúk kerülgetésén át a „jajj, csak ne legyen emelkedő!” rimánkodásokig. Izmaim húsz perc után akarták feladni, én huszonöt. Utáltam minden orrom alá füstölő, és centikre elhúzó autót, imádtam a tájat, a rengeteg látnivalót, és amikor a holtponton is túlestem, egyre peckesebben ültem a nyeregben.

Jó, igen, remegő lábakkal, vörös fejjel értem haza, de előbbit kezelte a fekete nadálytő krém (ajánlom mindenkinek), utóbbi elmúlt, 5 kilóval könnyebbnek éreztem magam, sokkal ruganyosabban jártam az utcán és hetekig meséltem mindenkinek a hőstettet.

Hasznos linkek, amik kedvet csinálhatnak és segítségünkre lehetnek, ha az autónkat kerékpárra cseréljük: www.kerekparosklub.hu (Magyar Kerékpáros Klub), www.criticalmass.hu (minden, ami felvonulás), www.zofi.hu/projektek/ntnbsz (nők tanítanak nőket, biciklit szerelni Budapesten, a Karácsony Sándor utca 22. szám alatt), www.zofi.hu/projektek/szocbringa (Szociális Bringa Program Budapest, Egy kerékpárt mindenkinek!), www.cangira.hu (biciklis táskák újrahasznált anyagokból (is) – hazai termék).


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online