Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Gödöllőn van egy jelentősebb réteg, amelynek érdekeit jelenleg senki sem képviseli

2024-01-17 16:48:55

A június 9-én esedékes önkormányzati választás során nem csak településünk vezetéséről döntünk, hanem arról is, hogy a különböző pártlistákról kik juthatnak be a 43 fős Pest vármegyei közgyűlésbe. Az utóbbi ciklusokban megszokhattuk, hogy a regionális szervezet többségét a kormánypártok adják (jelenleg 23 fő), ennek ellenére gödöllői kötődésű képviselő rendre az ellenzék soraiból kerül ki. Így volt ez 2019-ben is, amikor az időközben függetlenné lett, majd mandátumától megvált Kiss Tibor, a Momentum, Svisztné Kis Ildikó pedig a Demokratikus Koalíció (DK) színeiben jutott vármegyei képviselői mandátumhoz. A magát legnagyobbnak tartó ellenzéki párt Gödöllőn élő tagjával beszélgettünk.

- Képviselő asszony! Az emberek nem sokat tudnak arról, hogy milyen szerep jut a vármegyei közgyűlésnek mindennapi életünk befolyásolásában, alakításában. Elmondaná a legfontosabbakat?
- Sajnos, a települési és a megyei önkormányzatok ma már lényegesen kisebb súllyal rendelkeznek, mint 2010 előtt. Az általában havonta ülésező közgyűlés feladata többek között a Civil Támogatási Alap keretein belül a vissza nem térítendő támogatásra benyújtott pályázatokról, a támogatás összegének odaítéléséről dönteni.
Sok előterjesztés témája a 2020-ban kormányrendelettel kijelölt Gödi Különleges Gazdasági Övezettel kapcsolatos kérdés, az itt működő akkumulátorgyár zaj-és környezetszennyező hatása, az ott élők rendszeres és jogos tiltakozásai, aminek közmeghallgatásokon rendre hangot is adnak, de panaszaik a Fideszes többségű közgyűlésben sajnos többnyire süket fülekre találnak.
Természetesen, szavazunk a vármegye költségvetéséről, önkormányzati támogatások és kitüntető díjak odaítéléséről. Rendszeresen meghallgatjuk – és általában egyhangúlag elfogadjuk – a Pest Vármegyei Rendőrkapitányság, a Pest Vármegyei Katasztrófavédelem és a közútkezelő gazdasági társaság éves beszámolóját.

- Gödöllői lakosként és hosszú évek óta aktív helyi politikai szereplőként melyik „ügyet” tekinti olyannak, ami változásért kiált?
- Bár, a hír nem újkeletű, de talán sokan – főként, akik a „közszolgálati„ televízió-csatornák propaganda adásait nézik – nem hallottak a Lázár-listáról. A 2022-es országgyűlési választások után a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium gyakorlatilag egy éven belül 270, a választások előtt beígért és részben már folyamatban lévő beruházást állított le. Dr. Vadai Ágnes DK-s országgyűlési képviselőnek a parlamentben feltett kérdésére Lázár János tavaly nyáron írásban megküldte a „megpecsételődött sorsú beruházások végleges listáját”. Ebben a listában szerepelnek olyan törölt beruházások is, amik minket, gödöllőieket és a környékbeli településen élőket hátrányosan érintenek.
Ezek közül – a csömöri, a kistarcsai és a szadai általános iskola építése, valamint a Rákos-patak menti kerékpárút létesítésének elmaradása mellett – a Gödöllőről napi rendszerességgel a fővárosba utazó munkavállalóknak, diákoknak a legfájóbb a H8-es HÉV korszerűsítésének és az M2-es metróval való összekötésének meghiúsulása.
Mivel a beruházás tervezése már folyamatban volt, több szakértő is a folytatást javasolta, többek között forrásvesztés és az uniós szabálytalansági eljárás kockázata miatt.  Ennek ellenére Lázár János ezzel a széljegyzettel látta el az iratot: Nem! Lezárni!

- Az indulatosnak tetsző miniszteri széljegyzetekkel kapcsolatosan napvilágra kerültek olyan hírek is, amik cáfolták, hogy azok a tárcavezetőtől származnának. Más kérdés, hogy időközben az mindenképpen beigazolódott, hogy a gödöllői HÉV-vonal fejlesztése megakadt. És ezzel együtt a modernizáció is.
- A gödöllői HÉV fejlesztése nem csupán a metróvonallal való összekötést jelentette volna. A tervben következők is szerepeltek: korszerű járművekre cserélik az elavult szerelvényeket, akadálymentes és rendezett megállókat építenek, sűrűbb lesz a menetrend, rövidebb a menetidő, P+R parkolókat, kerékpár tárolókat építenek, valamint európai szintű szolgáltatást nyújtanak.
Ha a beruházást nem kaszálja el Lázár miniszter úr, akkor a terveknek megfelelően 25 új klimatizált szerelvényt állítottak volna be, 7 új megálló létesült volna, és a 15 perces időmegtakarítás naponta 40 ezer utast érintett volna kedvezően.

- Ha emlékeim nem csalnak, a gödöllői HÉV-vonal fejlesztése kapcsán felmerült annak a lehetősége is, hogy nem a Cinkota és az Örs vezér tere, vagy a Cinkota és Gödöllő közötti szakasz megújítása élvez prioritást, hanem a gödöllői közlekedést a települést kettévágó mivolta miatt időszakonként ellehetetlenítő városi szakasz rekonstrukciója.
- Pontosan így van. Ugyan nem Lázár Jánoshoz köthető, de egy másik, a gödöllői HÉV vonalának egy szakaszát érintő projekt sem valósult meg. Az uniós közbeszerzési közlönyben 2022. június 28-án megjelent információk szerint a Nemzeti Közlekedési Központ a H8-as vonal Gödöllő városhatár-Gödöllő végállomás szakasz fejlesztéséhez kapcsolódó döntéselőkészítő tanulmány és engedélyezési terv elkészítésére írt ki pályázatot. Amennyiben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. illetékesei 2022 novemberében nem minősítették volna eredménytelennek ezt a közbeszerzési eljárást, úgy 4 kilométer hosszan megújult volna a vasúti pálya az Erzsébet-park és a végállomás között, illetve megvalósult volna az elektromos biztosító berendezések korszerűsítése is. Igaz, tavaly augusztusban volt karbantartás ezen a szakaszon, ez azonban nem nevezhető fejlesztésnek.
Ezek után mindenki döntse el maga, hogy Magyarország előre megy-e, vagy hátra...


- Ha már szóba hozta ezt a kormánypártiak által előszeretettel használt szlogent, nem lehet megkerülni azt a kérdést, miszerint: Gödöllő előre megy vagy hátra?
- Ha figyelembe vesszük az előző önkormányzati választások előtt tett vállalásokat és ezt összevetjük a ciklusban eddig megvalósultakkal, akkor meg kell, hogy állapítsuk: városunkban szinte semmilyen előrelépés nem történt. A megvalósult nagyobb beruházások – uszoda, vasútfelújítás, premontrei rend folyamatban lévő építkezései – nem a város által kezdeményezett és kivitelezett projektek.
Az új városháza kivitelezése enyhén szólva is csúszik, az egészségügyi ellátás akadozik, a közlekedési helyzet súlyosbodik. A régóta beígért elkerülő útnak se híre, se hamva. Tudom, hogy ez kormányzati beruházás, de a városvezetésnek ebben a kérdésben is sokkal hatékonyabban kéne lobbyzni a gödöllőiek érdekeiért.
Mindezek fényében semmiképp nem állítanám, hogy Gödöllő előre megy. A választópolgárok saját körzetükben számos egyéb problémával is szembesülnek, és június 9-én voksaikkal felelnek a fenti kérdésre.

- Értesülésünk szerint a Demokratikus Koalíció 10 egyéni képviselőjelöltet állít a gödöllői önkormányzati választáson, polgármester-jelöltet viszont nem. Ezt azzal indokolják, hogy nem akarják kockáztatni Gémesi György esélyeit, pontosabban azt, hogy a Fidesz kezébe kerüljön a város irányítása. Néhány ciklussal ezelőtt – többek között – Ön is Gémesi György és lokálpatrióta klubos csapata leváltásán fáradozott. Ekkorát fordult volna a világ?
- Az én véleményem nem változott. Továbbra is az a célom, hogy Gödöllőn legyen képviselete azoknak is, akik sem a jelenlegi városvezetéssel nem elégedettek, sem a Fideszt nem kívánják helyben is hatalomra juttatni. A 2019-ben a pártok megyei listájára leadott szavazatok arányából is kitűnik, hogy Gödöllőn van egy jelentősebb réteg, amelynek érdekeit jelenleg senki sem képviseli.
Az idén megválasztásra kerülő polgármesternek lesz a feladata, hogy ezeknek a választóknak is lehetőséget biztosítson érdekeik érdemi képviseletére. Ezért a Demokratikus Koalíció elvárja a leendő polgármestertől, hogy ne politikai érdekei mentén, hanem a város minden egyes polgáráért érzett felelősséggel vállalja el ezt a pozíciót.
A polgármester-jelölt állításról korai még nyilatkozni, gondoljunk bele, hogy a Fidesz sem nevezte még meg főpolgármester-jelöltjét Budapesten.


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online