Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Fábián Bertalan: Nagyon jól esik egy szebb, kulturáltabb épületbe érkezni!

2023-05-11 16:22:17

Júliusban lesz két éve, hogy napvilágot látott az a hír, miszerint: közel egymilliárd forintos kormányzati forrásból megújul a Gödöllői Török Ignác Gimnázium épülete, aminek köszönhetően a beruházást 100 millió forinttal támogató Dunakeszi Tankerületi Központ rendezheti a gimnázium 2013-ban lezajlott átvételével az önkormányzattól megörökölt áldatlan állapotokat. Az elmúlt esztendő júniusának közepén, miután lezárult a 2021/2022-es tanítási év, a kivitelezést végző cég munkatársai átvették a munkaterületet. Augusztus végén még arról lehetett hallani, hogy a 2022/2023-as tanév a Török Ignác Gimnáziumban normál időben és munkarendben megkezdődik. Ezt követően azonban a gödöllői középiskola felújítása, pontosabban annak már-már botrányos történései indulatokat gerjesztettek, bejárták az országos sajtót, aminek következtében a várost irányító képviselőtestület tavaly novemberben rendkívüli ülésen próbálta meg tisztázni a helyzetet, illetve azt, hogy kik és milyen mértékben lehetnek felelősek az áldatlan állapotokért. A részletek alapos kibeszélését követően némiképp elcsitultak a viták és a negatív hírek, a beruházás az idei esztendő első negyedévében elkészült. Fábián Bertalant, a gimnázium igazgatóját kérdeztük az utóbbi hónapok történéseiről, a jelenről és a (közel)jövőről.

- Igazgató úr! Elmúltak már azok a vélt vagy valós sérelmek, amikkel Ön, mint az oktatási intézmény vezetője, illetve kollégái szembesültek a felújítással kapcsolatosan kialakult, sajnálatos módon politikai felhangoktól sem mentes – mondjuk ki – botrányos és sok ellentmondással tarkított helyzetben?
- A felújítás már nagyon időszerű volt, és tudtuk, hogy nem lesz egyszerű. Hogy ez az időszak ennyi nehézséget hozott, annak nyilván több összetevője van. Sok esetben csak a kész tényekkel, vagy az adott helyzettel szembesültünk. Utólag könnyű okosnak lenni, de az mindenképpen megfontolandó, hogy egy ilyen épület felújításánál milyen időszakban bontják le a tetőt, mikor és milyen módon kezelik a veszélyes hulladékot.

- Ha visszatekerhetné az idő kerekét, mit tenne és szervezne másképp, hogy elkerülje vagy minimálisra csökkentse a tavaly őszi kellemetlenségeket, indulatoktól sem mentes megnyilvánulásokat?
- A felújítási pályázatok elbírálásánál nekem nem volt szerepem. Csak utólag, nem hivatalos forrásból értesültem, hogy volt olyan cég, amelyik kétszer három hónapos, a nyári időszakra vonatkozó dokumentációt nyújtott be. Lehet, hogy egy iskola esetében még a többletkiadásokkal együtt is megérte volna. Érdemes ezen is elgondolkodni egy jövőbeli munka előtt. Amit a mai napig nem tudtam, tudtunk megérteni, hogy miért nem kaptunk lehetőséget a digitális oktatás ideiglenes alkalmazására. Az élet nem a jogszabályok szerint működik, de a jogszabályokat lehet az élethez igazítani. Mi sem szeretjük az online oktatást, de annál hatékonyabb lett volna, mint amibe belekényszerültünk. Egy iskola, egy tantestület öt helyszínre történő „kiszervezése” nem hoz jó eredményeket.

- A tanulságok levonása után térjünk át a jelenre. Azt senki nem vitatta, hogy a gimnázium épületének felújítása elkerülhetetlen. Most, hogy már „belakták” a megújult tereket, termeket, milyen véleménnyel vannak a létesítmény megújulásáról?
- A felújított iskola természetesen mindenki számára sok örömöt okoz. Jó ránézni az épületre, megszűntek a beázások, korszerű és takarékos a fűtés és a világítás. Jó lenne folytatni a munkát a vizes blokkok felújításával, az elektromos hálózat modernizálásával, a belső nyílászárók cseréjével és az egész iskolára kiterjedő belső festéssel. De nem vagyunk telhetetlenek, várunk az újabb lehetőségekre. Addig is, amit lehetséges, a Dunakeszi Tankerületi Központtal összefogva, a szülők támogatását felhasználva, elvégezzük mi magunk.

- Vitathatatlan, hogy a gimnáziumba tanulni járó diákok és az ott dolgozó pedagógusok, valamint az együttműködésükből eredeztethető kiváló tanulmányi eredmények miatt az országos középiskolai rangsorban is élmezőnybe tartozó TIG rászolgált a méltó körülményekre. Érződik a falak között uralkodó hangulaton a külsőségekben bekövetkezett változás?
- A Török Ignác Gimnázium közösségére az a jellemző, hogy igyekszünk jól érezni magunkat. A szülő-tanuló-iskola egységében a nyílt, őszinte viszonyra törekszünk. Amikor a legnehezebb napokat éltük, akkor jött a legtöbb segítség a szülőktől, diákoktól. Ezért most is hálásak vagyunk. Természetes, hogy a nehézségek után mindenkin érzékelhető a megkönnyebbülés, az öröm. Mindannyian szeretjük az iskolánkat, nagyon jól esik egy szebb, kulturáltabb épületbe érkezni.


- Nincs olyan nap, hogy ne halljunk arról, milyen kedvezőtlen következményekkel járhat, ha megszületik az – úgynevezett – státusztörvény (egyesek szerint bosszútörvény), ami alaposan átrendezné a pedagógusok jogviszonyát. Önhöz milyen hírek jutottak el a TIG-es kollégák maradási vagy távozási szándékáról?
- A „státusztörvény” néven ismertté vált jogszabálytervezet nagyon komoly átalakításokat jelentene az oktatásügyben. Eredetileg a pedagógus bérek megszégyenítően alacsony szintjének megváltoztatásához kötődik. Ezen a téren még nem történt változás. A pedagógus-hiány orvoslására sincs előrevivő javaslat. A kisiskolák helyzete sem kedvező. A magyar közoktatás állapota komoly válságjeleket mutat. Ez a hirtelen létrehozott törvénycsomag a most ismert formájában nem fog segíteni. Ahhoz, hogy az oktatás ügye kimozduljon a holtpontról elsősorban szakmai konszenzusra van szükség. Ezt, sajnos, harminc éve halasztgatja a magyar oktatáspolitika. A mi hivatásunkra az a jellemző, hogy a „másik ember” áll a középpontban. Én nem azért jövök be a munkahelyemre, hogy magamnak, vagy a cégemnek hasznot termeljek, hanem azért, hogy a diákoknak, a szüleiknek, a magyar társadalomnak hosszútávon megtérülő értéket hozzunk létre. Ezt óraadókkal, vándortanárokkal nem lehet elérni. A pedagógus az életút egy szakaszán kíséri tanítványait munka- és életközösséget alkotva velük. Ha ezt ellehetetlenítjük, megszűnik az iskola.

- A nehézségek ellenére annyi bizonyosra vehető, hogy szeptemberben elkezdődik az új tanév, ami új kihívások elé állítja az Ön által vezetett gimnáziumban folyó szakmai munkát is. Néhány mondatban összefoglalva: mik azok az eredmények, amikkel elégedett lenne egy év múlva? Úgy is kérdezhetem: van-e még annyi humán tartalék a gimnázium oktatái-képzési rendszerében, ami legalább megőrzi az elmúlt év(tized)ekben megalapozott, országosan is kimagasló pedagógiai munka színvonalát?
- A következő tanév már az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) jegyében telik. Ehhez igazodva, megújul az érettségi vizsgák követelményrendszere is. Továbbra is az a célunk, hogy őrizzük meg oktatási munkánk magas színvonalát. Közel öt évtizede tartjuk magunkat az ország ötven legjobb középiskolája között. Itt kell maradnunk a jövőben is. Ezt várják tőlünk diákjaink, a környezetünk, és talán az egyetemek is. Ezzel együtt nevelési feladatainkról sem feledkezhetünk meg. Támogatnunk kell a sportoló és a művészeti tevékenységben kiemelkedő diákjainkat is. Két évtizede a megye három legjobb középiskolája között vagyunk a diákolimpiai versenyeredmények alapján. Tíz éve újjászervezett kórusunk ma már nemzetközi minősítésre pályázik. Ezek az eredmények is azt igazolják, hogy az oktatás és a nevelés elválaszthatatlan egymástól. A jó iskolához jó tanár, ambiciózus diák és támogató szülő kell. Ezek a feltételek a Törökben adottak!


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online