Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Ujváry Tamás: fő feladatunk, hogy tartsuk az irányt!

2019-12-11 16:39:57

Szűk egy hónappal a 2019-es esztendő vége előtt – szerencsére – van miről szólni a Gödöllői Királyi Kastély idei eseményeivel és történéseivel kapcsolatosan. Az összegzés mellett, a műemlék-együttes közeli és távolabb jövőjére vonatkozó elképzelésekről is kérdeztük dr. Ujváry Tamást, a település és az ország ékességét működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját.

- Igazgató Úr! Minden túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy mozgalmas és – akár a látogatók számát, akár a programok minőségét, illetve mennyiségét vesszük alapul – sikeres évet zárt a gödöllői kastély 2019-ben?
- A Gödöllői Királyi Kastélyt egy gazdasági társaság, kft. üzemelteti. Ha ilyen szempontok szerint nézzük a 2019-es évet, mindenképp sikeres, hiszen árbevételünket, látogatószámunkat is 8-10%-al növeltük. 2016 óta folyamatosan növekednek ezek a mutatók, eredményes a működésünk. Azonban, elsősorban kulturális szolgáltató vagyunk, így eredményességünket nem csak számokban kell mérni. Megújuló mosdók, biztonsági és üzemeltetési rendszerek, parketta-felújítás, színesebb programok, új fellépők, új produkciók és kiállítások jelentek meg a kastélyban. Büszkék vagyunk rá, hogy műtárgyakkal is gazdagodtunk. Ezek közül kiemelném Jókai Mór egyedi, díszkötésű könyvét, melyet az író Erzsébet királynénak készíttetett és saját maga adott át. Aukción sikerült megvásárolni ezt az egyedi darabot, ami számomra azért is különleges, mert egyszerre két kimagasló magyar történelmi személyhez is kötődik. Szívmelengető érzés volt átvenni a sikeres licit után a tárgyat azzal a tudattal, hogy Jókai, majd Sisi is kezében fogta korábban.

- Ha a számos kastélybéli látványosság közül kettőt választhatna, milyen programot vagy eseményt nevezne meg, mint az idei esztendő legnépszerűbb attrakciója?

- A kastély egyik „ékszerdoboza” a Barokk Színház. Bár, 2003-ban már átadták, mindenki tudja, hogy nagyon kevés előadást tartottak, tartottunk benne. Ennek oka, hogy kevés néző fér el, külön támogatással a színház nem bír, így jegyárakból szinte lehetetlen barokk darabokat finanszírozni benne. Szerettük volna azonban valahogy élettel megtölteni a falakat. Kortárs magyar drámaírókat kértünk fel, hogy Gödöllőhöz köthető műveket írjanak, és ezeket mutatjuk be. Az Ady 100 évforduló kapcsán egy Léda darabban kezdtünk, karácsonytól látható Gubás Gabi főszereplésével Sisi darabunk és elkészült – 2020-ban pedig bemutatjuk – a Grassalkovichok korát bemutató előadás. Így az idei két premier után jövőre kiegészül a repertoár és a kastély mind a három évszázadához lesz saját darabja az intézménynek és a városnak.
A másik kiemelendő maga Erzsébet királyné. Látogatóink többsége miatta jön hozzánk. Május óta főállású kolléga személyesíti meg a királynét és fogadja a vendégeket, mely jó döntésnek bizonyult, nagyon népszerű „szolgáltatásunk”. Természetesen, Czédly Mónikát kértük fel, hogy minőségi ruhákat, reprodukciókat készítsen a királynénak.


- Idegenforgalmi szempontból sem bizonyult „unalmasnak” az óév. Elsősorban a kínai kapcsolatok fejlesztésére gondolok. Voltak kézzelfogható eredményei az áprilisi dubrovniki, majd az ezt követő csungkingi tárgyalásoknak?

- A kínai látogatók száma a kastélyban és a világturizmusban is folyamatosan nő. Ők már nem a jövő, hanem a jelen. Természetes, hogy – mint Magyarország egyik fő attrakciója – megszólítjuk őket. A Lázár Lovasparkkal közösen a dubrovniki találkozón is tárgyaltunk a legnagyobb kínai utazási irodákkal, illetve Csungkingban kiállítást nyitottunk, lehetséges partnerekkel tárgyaltunk. A Magyar Turisztikai Ügynökség felmérése szerint a kínai látogatók Budapest mellett szinte csak Gödöllőt keresik fel: munkánk gyümölcse tehát beérett. Itthon nem látható, nem ismert, de Magyarországot a kínaiaknak bemutató országimázs film főszereplője is a Gödöllői Királyi Kastély.
Azonban nem csak a kínai vendégeket igyekszünk ide csábítani. Csak néhány példa, hogy hol igyekeztünk az országot és a kastélyt népszerűsíteni: Franciaországban két alkalommal vettünk részt roadshow-n, Monacoban, Olaszországban, Ausztriában, Németországban, összesen 15 alkalommal folytattunk tárgyalásokat, vagy jelentünk meg idén.

- Megkerülhetetlen tény, hogy az őszi, október 13-i önkormányzati választási kampány során Kolozs Csaba, a Fidesz-KDNP polgármester-jelöltje a történelmi falak között találkozott dr. Guller Zoltánnal, a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatójával. Milyen hozadéka lehet az eszmecserének?

- A legtöbb külföldi turista Magyarországból Budapesten kívül csak a Gödöllői Királyi Kastélyt látja. Szerepünk tehát sokkal több, mint egy vidéki város kastélymúzeuma. Kimondhatjuk bártan, hogy az országot, vagy ha tetszik, a vidéki Magyarországot jelentjük a külföldről ide érkező vendégeknek, szakszóval: Magyarországot „márkázzuk”. Számomra természetes, hogy a helyi politika foglalkozik az intézménnyel és érdekli, mi a döntéshozók szándéka vele. Azon lepődnék meg, ha ez nem így lenne.

- A választási kampányban Orbán Viktor is megszólalt kastély-ügyben. Leegyszerűsítve azt mondta: megállapodás kellene a városvezetéssel, hogy tudjon a kastélyra pénzt adni, de ellenséges közegben ez nem megy. Mit gondol, lesz lehetőség a szaván fogni a kormányfőt?

- Az én feladatom, hogy a kastély jövője, felújítása kapcsán a döntéseket megfelelően előkészítsem a kastélyt működtető gazdasági társaság tulajdonosai részére. A Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt-vel közösen – aki jelenleg a kastélytársaságban az állami tulajdont képviseli – novemberre elkészült a Grassalkovich-kastély 2030 Stratégia, ami azt mutatja be, mi kell ahhoz, hogy sikeres legyen a kastély 10 év múlva is. Nem csak a felújításokkal, hanem a szolgáltatások összetételével, színvonalával is foglalkozik. Szintén a Turisztikai Ügynökséggel közösen, az ő anyagi támogatásukkal, ezen stratégia alapján elkezdték a tervezők munkájukat és év elejére elkészülhet a teljes kastély-együttes koncepció terve, amit már a kivitelezési költségekkel be lehet árazni. Azaz, jövő év első felében lesz egy olyan dokumentáció, ami elmondja: mit is szeretnénk a kastélyból, ahhoz mennyi idő és mennyi pénz kell. Csak ilyen előkészítés mellett lehet döntést hozni, ezek nélkül csak álmokról beszélgethetünk.

- Ha egy év múlva beszélgetünk, és rákérdezek: mennyire volt eredményes és sikeres a gödöllői kastély 2020-as éve? Reményei szerint, mit válaszolna? Minek kellene teljesülni, hogy elégedett legyen?

- A Turisztikai Ügynökség, külső szakértő cégek a kastélyt és annak működését vizsgálva, az elmúlt évek eredményei alapján azt mondták ki, hogy a fő feladatunk, hogy „tartsuk az irányt”. Ez számokban is igaz, azaz: szeretnénk tovább növekedni, megőrizni a fővároson kívüli legfontosabb egyedi attrakció szerepünket, színesíteni programjainkat és javítani szolgáltatásainkat. Ezek rajtunk múlnak – ha kollégáimmal ezekért a célokért mindent megteszünk, én már elégedett leszek. 2021-ben Magyarország rendezi a Vadászati Világkiállítást. Ennek egyik fő helyszíne a gödöllői kastély. 2020-ban elő kell készülnünk, hogy megfelelő módon – mind infrastruktúrával, mind programokkal – fogadhassuk majd a látogatókat. Akik nem ismerik a vadászati világkiállításokat, legyinthetnek. De hogy mennyire fontos esemény lesz, ez csak egy számot mondok: utoljára 1971-ben volt hazánk otthona és szervezője ennek a programnak és akkor 2,3 millió darab belépőjegyet adtak el a kiállításra és a kapcsolódó rendezvényekre!


Stúdióbeszélgetések Gödöllő és környező települések sportolóival

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online