Gödöllői szemszögből nézve minden bizonnyal a hónap híre volt, hogy 40 milliárd forintos – részben OTP Banki, részben kormányzati – támogatás szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A nem mindennapi finanszírozási konstrukcióval megvalósuló beruházás-sorozat kapcsán számos dezinformáció (szalonképesebben: tévhit) látott napvilágot, főleg a közösségi oldalakon megjelent hírek kommentjeiben. Azt gondoltuk néhány tény(adat) tisztázásra szorul, ezért dr. Ujváry Tamást, a gödöllői műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját kértük meg arra, hogy segítsen eloszlatni az olvasói és kommentelői „félreértéseket”.
Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Tavaly októberben a gödöllői képviselők hozzájárultak ahhoz, hogy a Brüsszeli Magyar Nagykövetség Balassi Intézetének épületében március 16-31. között megrendezendő A magyar szecesszió bölcsője: a gödöllői művésztelep című időszaki kiállításra a Gödöllői Városi Múzeum 34 darab műtárgyat (szőnyegek, festmények, grafikák, épületdíszítő elemek, iparművészeti tárgyak, könyvek) kölcsönözzön.
Időközben Kanadából, Leo Belmonte örökösétől – a brüsszeli kiállításra való tekintettel – ajándékba kapott a helyi múzeum egy, Nagy Sándor tervei alapján Leo Belmonte által leszőtt falikárpitot, aminek címe Attila hazatérése (képen). A falikárpit jelenleg még Kanadában van, a múzeum a magyar nagykövetség segítségével szervezi a műtárgy Magyarországra szállítását, ami várhatóan februárban megtörténik. Ezt követően a műtárgyat – a kiviteli engedély birtokában – Brüsszelbe utaztatják, miután a városvezetés január utolsó napján engedélyezte az értékes relikvia kölcsönzését. Fotó forrása: imm.hu