Gödöllői szemszögből nézve minden bizonnyal a hónap híre volt, hogy 40 milliárd forintos – részben OTP Banki, részben kormányzati – támogatás szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A nem mindennapi finanszírozási konstrukcióval megvalósuló beruházás-sorozat kapcsán számos dezinformáció (szalonképesebben: tévhit) látott napvilágot, főleg a közösségi oldalakon megjelent hírek kommentjeiben. Azt gondoltuk néhány tény(adat) tisztázásra szorul, ezért dr. Ujváry Tamást, a gödöllői műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját kértük meg arra, hogy segítsen eloszlatni az olvasói és kommentelői „félreértéseket”.
Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Eljárást folytat a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala a gödöllői (perőci) repülőtéri rend felülvizsgálatával kapcsolatosan. A kutakodás – állítólag – független az utóbbi hónapokban bekövetkezett tragikus légi balesetektől, bizonyos repülésszakmai kérdésekre vonatkozik. Arra már fény derült, hogy a fenntartási és üzemeltetési feladatok ellátásánál kettősség mutatkozik az önkormányzati tulajdonú sportcélú ingatlan üzemeltetője, a VÜSZI Kft. és a repülésszakmai működtetés hátteréhez szükséges felszerelésekkel rendelkező Sky Escort Hungary Aero Club tevékenysége között.
A jelenlegi helyzetből tisztázatlan felelősségi viszonyok fakadhatnak, ezért elengedhetetlen az egyértelmű szabályozás kialakítása. Ennek érdekében a repülésszakmai üzemeltetőként megnevezett, Both Lajos klubelnök-főpilóta vezetésével ténykedő Sky Escort Hungary Aero Club illetékeseire hárul az a feladat, hogy elkészítsék és a hatóságoknak benyújtsák az új repülőtéri rendet. Mindeközben el kell végezni a VÜSZI Kft-vel 2012 márciusában kötött üzemeltetési és működtetési szerződés felülvizsgálatát. Fotó: H. Szabó Sándor