Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Annak ellenére, hogy közel háromnegyed év még hátravan ebből az esztendőből, a gödöllői önkormányzat tagjai már arról döntöttek, hogy – kulturális és turisztikai szempontból – mi legyen a tematikája és az elnevezése a 2017-es évnek. A beérkezett négy javaslat közül a Bölcsőtől a koronáig, Gödöllő a királyné városa mottóra esett a városatyák választása. Az apropót Erzsébet királyné születésének 180., illetőleg a királyi pár koronázásának 150. évfordulója adja.
Emlékezetes, hogy Gödöllőn először öt évvel ezelőtt, 2011-ben alkalmazták a városi programok kialakításánál a tematikus év adta lehetőségeket (Barokk Éve). A további elnevezések: Híres Hölgyek Gödöllőn (2012), A szecesszió éve Gödöllőn (2013), A Régi Ház – Kezdet és vég (2014), Művészetek Kertje (2015), Gödöllő 50 – A megújuló értékek városa (2016).