Október 13-a óta tudható, hogy – két forrásból – 100 millió euró (mintegy 40 milliárd forint) szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A rekonstrukciós munkálatok a terv szerint jövő év második felében kezdődnek és kilenc évig tartanak. A bejelentés erősen felkorbácsolta a közvélekedést: voltak, akik kifejezetten örültek a hírnek, míg mások kétkedésen alapuló kritikával illették a történteket.
De, mit mond a szakember? Többek között erről is kérdeztük Varga Kálmán történészt, akinek szakmai munkássága, tudományos kutatómunkája az 1980-as évek vége óta összeforr a gödöllői Grassalkovich-kastély történetével, feltárt és rejtett kincseivel.
Október 23-án a délelőtti órákban zajlott le a városi megemlékezés-sorozat az 1956-os forradalom és szabadságharc 69. évfordulója alkalmából. Ahogy azt megszokhattuk, idén is a gödöllői nemzetőrség egykori épületének (Bezsilla-villa) Szabadság út 9. szám alatt lévő kertjében a négy esztendővel ezelőtt felállított emlékműnél koszorúztak magánszemélyek, illetve az önkormányzat, a nemzetiségi önkormányzatok, a különböző helyi intézmények és szerveztek, valamint a politikai pártok képviselői.
Gödöllői szemszögből nézve minden bizonnyal a hónap híre volt, hogy 40 milliárd forintos – részben OTP Banki, részben kormányzati – támogatás szolgálja a Gödöllői Királyi Kastély átfogó felújítását. A nem mindennapi finanszírozási konstrukcióval megvalósuló beruházás-sorozat kapcsán számos dezinformáció (szalonképesebben: tévhit) látott napvilágot, főleg a közösségi oldalakon megjelent hírek kommentjeiben. Azt gondoltuk néhány tény(adat) tisztázásra szorul, ezért dr. Ujváry Tamást, a gödöllői műemlék-együttest működtető gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját kértük meg arra, hogy segítsen eloszlatni az olvasói és kommentelői „félreértéseket”.
2013-ban tovább bővíti nagy sikerrel közlekedő nosztalgiajáratait a BKV Zrt. – olvasható a közlekedési társaság honlapján. A program részeként visszatér a gödöllői HÉV-vonalra az M VIII-as motorkocsi, amin a nosztalgiázni vágyók februárban minden szombaton utazhatnak.
Az M VIII-as sorozatú, 251-es pályaszámú, távkapcsolású motorkocsit a Dunakeszi Vagongyár gyártotta 1952-ben, a Budapesti Helyi Érdekű Vasút megrendelésére. Mivel 1952. január 1-től a HÉV-vonalak üzemeltetését a Magyar Államvasutakra bízták, az elkészült 14 darab M VIII-as sorozatú motorkocsit az BHÉV helyett már a MÁV-BEV vehette át, majd 1958-ban került vissza az újra önálló BHÉV-hez. A járműveket eredetileg a csepeli gyorsvasútra szánták, azonban a csepeli vonal megnyitásához képest bő egy évvel később érkeztek meg, így Gödöllő és a főváros között jelentek meg, később pedig – közel négy évtizedig – a ráckevei vonalon is feltűntek. A motorkocsik 1991-ben búcsúztak a helyiérdekű vasút vágányairól, a 251-es pályaszámú motorkocsi – felújítása után – előbb nosztalgiavonatként közlekedett, majd a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum megbecsült darabja lett.
Hosszú szünet után az M VIII-as sorozatú, 251-es pályaszámú motorkocsi ismét forgalomba áll. A BKV ugyanis – a helyérdekű vasúti közlekedés megindulásának tavaly ünnepelt 125. évfordulója alkalmából – felújította az eddig a múzeumban árválkodó járművet, így idén rendszeresen szállít majd utasokat. A modernizált motorkocsi februárban minden szombaton nosztalgiavonatként közlekedik a H8-as hév vonalán. A járat nosztalgia díjszabás szerint vehető igénybe: Kerepesig 500 forintos, míg Gödöllőig 1.000 forint értékű nosztalgiajegyet kell váltani. A járatok csak a feltüntetett megállóhelyeken és a vonat befogadó-erejéig vesznek fel utasokat.