Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Közelebb vinnék a metrósított HÉV-et a kastélyhoz

2013-01-24 09:10:46

Január 23-án lakossági fórumon mutatták be a szakemberek a gödöllői HÉV-vonal városi szakaszának komplex fejlesztési koncepcióját. A Művészetek Háza Gödöllő épületében igencsak gyér érdeklődés mellett lezajlott eseményen azt is felvázolták, hogy a megvalósíthatósági tanulmányterv készítői milyen megoldásokat kínálnak a problémás, a vágányok és a 3-as főút kapcsolódásánál fellelhető csomópontokban rendre kialakuló, estenként áldatlan közlekedési állapotok felszámolására.

Nem kérdés, és ezt a szakemberek is megerősítették, hogy a gödöllői HÉV-vonal elavult, annak szinte minden eleme előbb-utóbb teljes felújításra, cserére szorul. A még jócskán embrionális állapotban lévő rekonstrukció elvégzéséhez megvalósíthatósági tanulmánytervek szükségesek. A Gödöllőn belüli HÉV-fejlesztési elképzelések előkészítésének anyagi fedezetét a helyi önkormányzat által elnyert 40 millió forintos pályázati forrás jelenti.

Városunkban a megoldandó probléma főként a HÉV-vonal és a 3-as számú főút szintbeli kereszteződéseinek rendezésére terjed ki, igazodva ahhoz a grandiózusnak tűnő elképzeléshez, miszerint: a H8-as jelű gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésével közvetlen, a közösségi közlekedés erősítését szolgáló kapcsolat alakul(na) ki a helyi végállomás és a Déli-pályaudvar között. A metróra inkább hasonlító szerelvények sűrűbben közlekednének a jelenleginél, és gyorsabbak is lennének, mivel a mostani 60 kilométer/órás limit helyett akár 80 kilométer/óra sebességgel haladhatnának. Hogy mikor? 2018 előtt nem valószínű, hiszen a fejlesztéshez elengedhetetlen európai uniós forrásokra már csak a következő, 2014-től induló költségvetési ciklusban lehet számítani.

Ami a gödöllői HÉV-szakaszra megálmodott korszerűsítési terveket illeti, a szakemberek négy verzióval rukkoltak elő. Ebből hármat nem igazán szorgalmaztak a lakossági fórum elenyésző számú résztvevője előtt, részben a magas költségigényre, részben pedig a közlekedési problémák hiányos, nem teljes körű megoldására hivatkozva. A tervezők által favorizált változat szerint megcserélődne a HÉV és a 3-as főút nyomvonala, méghozzá úgy, hogy a vágányok a Tessedik Sámuel utcánál a főút felett kereszteznék a Szabadság utat, és a kastélyhoz (is) közelebb kerülve, a bútoráruház környékén egy ívkorrekcióval érnék el a végállomást. A vágányok szintben kereszteznék az Ady Endre sétányt, valamint a buszpályaudvar és a Művészetek Háza közötti kijárót, míg az Állomás utca találkozásánál közúti aluljáró épülne. Új megálló létesülne az Erzsébet-parknál, illetve a Szabadság téren, ugyanakkor – miként minden változatban – megszűnne a palotakerti állomás, és a MOL-benzinkút sem maradhatna a helyén. Aktiválható lenne több mostani zsákutca (Petőfi, Szent János), és a buszpályaudvar is karnyújtásnyira kerülne a HÉV-megállótól. Az előzetes számítások alapján ennek a verziónak a kivitelezési költségigénye alulról súrolja a bruttó 10 milliárd forintot.

A fórumon hozzászólók közül – miközben egyesek firtatták, hogy olyan érzésük van, mintha el lenne már döntve a befutó változat – volt olyan, aki megfontolásra ajánlotta azt a változatot, ami hosszú évtizedekre megnyugtatóan rendezné a HÉV által okozott közlekedési anomáliákat a centrumban. Nevezetesen: kerüljön a HÉV a föld alá, vagyis, létesüljön kéregvasút a városban, még akkor is, ha ennek megvalósítása kétszer annyiba kerülne, mint a tervezők által támogatott ötlet.

A tanulmányterv készítésével megbízott szakemberek túlságosan kockázatosnak találták ezt a lehetőséget, mondván: kizártnak tartják, hogy a pénzbeli támogatásokat odaítélő döntéshozók kiállnának a duplaköltségű változat mellett. A kérdés még nincs lezárva. Úgy tudjuk, hamarosan szakértői fórumot hívnak össze, ahol a tervezők ütköztethetik érveiket a Gödöllőn élő közlekedési területen jártas, út-, vasút- és építészeti végzettséggel rendelkező véleményformálókkal.


Az Invitel IP TV és Digitális kábeltévé előfizetéseivel HD minőségben is élvezheti a TV csatornák műsorait.

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online