Idestova 114 éve, 1911. november 25-én indult meg a HÉV-közlekedés Gödöllőn. A ma már H8-as jelzésű gödöllői HÉV-vonal első, villamosított szakasza a budapesti Keleti-pályaudvar és Cinkota között szállított utasokat. Később Kerepes lett a végállomás, majd átadták a forgalomnak a Kerepes és a gödöllői MÁV-állomás közötti, 12,8 kilométer hosszúságú szakaszt. A villamos- és gőzüzemre egyaránt berendezett pályatest felépítményét 30 kilogramm/folyóméter tömegű sínekből építették és 12 tonna tengelyterhelést engedélyeztek rajta. Érdekesség, hogy a „villanyos” eredetileg kék színű volt, zöldre az 1933-as cserkész-világtalálkozó idején festették.
Amint az köztudott, tavaly szeptemberben, az előző választási ciklus városvezetése kinyilvánította szándékát az azt megelőző közel másfél évtizedben magánkézben lévő, Gödöllő centrumának mértani középpontjában álló, igencsak lepusztult állapotúvá vált Testőrlaktanya megvásárlására. Az üzlet mintegy két hónappal később megköttetett: az önkormányzat nettó 75 millió forintért lett a műemlék-jellegű épület tulajdonosa.
Idén tavasszal – miközben a több ponton is aládúcolt Testőrlaktanyát fehér takaró-köntösbe öltöztették – megtörtént az állapotfelmérés, majd elkészültek a faanyagvédelmi-, geotechnikai- és statikai szakvélemények.
A rogyadozó épület főként statikai szempontból szorul azonnali állagvédelemre. A főbejáratnál lévő helyiség feletti és a lépcsőfeljáró melletti födémet nehézállványzattal kell aládúcolni, és alá kell támasztani a sérült tetőszerkezeti csomópontokat, illetőleg a főbejárati ajtó kőkeretét is. Ki kell cserélni a meglévő külső és belső dúcok korhadt elemeit, és biztosítani kell a kiékeléseket. Cserére szorulnak a sérült cserepek, valamint a hiányzókat pótolni szükséges. Ezen kívül az épülettől el kell vezetni a csapadék-lefolyó csatornák vizét.
Az előzetes kalkuláció szerint a munkálatok becsült összköltsége bruttó 4,75 millió forint. A kivitelezőt közvetlen ajánlattételi felhívással induló, tárgyalás nélküli közbeszerzési eljárás során választják ki. A meghívott ajánlattevők körét két fővárosi székhelyű cég és egy rétsági vállalkozás alkotják. A közbeszerzés indításának határideje szeptember 12., az állapotvédelmi munkák pedig október 10-én kezdődhetnek.