Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Mi az a gázpedáltuning?

2022-09-12 11:10:59

Ha egy autóban egy Sport gombot talál az ember, akkor általában arra gondol, hogy biztosan növeli a teljesítményt, esetleg állít a futóművön valamit. Általánosságban véve megfogalmazódik egy olyan határozott elvárás, hogy változzon a motor karakterisztikája.

Annak érdekében, hogy ki lehessen deríteni, valójában mi történik, fékpadon lehet tesztelni a dolgot. Ezt tette az AET CHIPtuning, chip tuninggal foglalkozó cég is, a tesztalany pedig egy Fiat 500 1.4i volt.

Mi történt a teszt során?
Először megnézték, hogy néhány tesztfutás után mekkora az alapteljesítmény, még a Sport gombot ekkor nem nyomták meg. Gyárilag 101 lóerőt és 131 Nm-t adtak meg. Normál állapotban 99 lóerőt és 131 Nm-t mértek. Szinte hajszálpontosan azt, amit gyárilag megadtak.

Ezt követően jöhettek a valódi izgalmak: aktiválták a Sport funkciót, majd várták, hogy mik lesznek a fejlemények. Miután érezni lehetett, hogy a fékpad nem fejt ki nagyobb fékezőerőt, mint az előzőekben, így borítékolni lehetett az eredményt.

A Sport gomb megnyomását követően is 99 LE, valamint 131 Nm volt az eredmény, azaz megegyezett a normál módban mért értékekkel. Mindössze néhány tizednyi különbség mutatkozott, ami a mérési tűréshatáron bőven belül van.

Mi változott egyáltalán?
Az autó tulajdonosa azt állítja, valami változás azért biztosan történik a Sport gomb megnyomása után, hiszen érezni lehet ezt. Valójában a gomb megnyomását követően változik a motor hangja. Hogy kiderüljön, mi okozza ezt az eltérést, az ATE CHIPtuning csapata tovább vizsgálódott.

Görgős fékpadon konstans gázpedálállás használatával aktiválták a funkciót. Azt tapasztalták, hogy a fordulatszám, valamint a kocsi sebessége is növekedett, méghozzá ugyanannál az adott gázpedálállásnál.


A következtetés

Arra a konkúzióra jutottak, hogy a Sport gomb ennél a konkrét típusnál csak annyit csinál, mint egy haszontalan gázpedáltuning. Talán már te is hallottad azt, hogy vannak olyan gázpedáltuning megoldások, amikor a gázpedálra kell csatlakoztatni egy tuningdobozt, majd villámgyorsan ott teremnek a lóerők.

A gázpedál-érzékenység valójában egy marketing fogás. Ezt több chiptuningos műhelyben is szívesen használják. A járgány ugyanis kisebb gázpedálállásnál érzetre jobban megindul. Ezt a módosított gázpedál karakterisztikát aztán a hozzá nem értőknek el lehet adni úgy, mint jobb gázpedál reakció vagy hasonló szöveg kíséretében.

Joggal érezheti magát némiképp átverve az, akinek ilyen van a kocsijában. A rideg valóság azonban az, hogy pusztán a gázpedál karakterisztikája kerül megváltoztatásra, és valójában nem megy jobban ettől az autó, ez csak egy érzéki csalódás.

Vannak tuningosok, akik éppen ezért nem szeretik a teljesítménymérő padot használni, mert az feketén-fehéren fényt derít az ehhez hasonló turpisságokra. (x)


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online