Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Karácsonyi ajándékozási tudnivalók vásárlói panaszok, tapasztalatok alapján

2020-12-11 10:09:22

Hogyan lehet felismerni, de legalább gyanakodni, hogy nem eredeti márkás terméket kínálnak eladásra?
Néhány árulkodó jel, a teljesség igénye nélkül:
• az ár alacsonyabb, sokszor jelentős összeggel alacsonyabb, mint az üzletben,
• árengedményt ajánlanak fel, ha több terméket is vásárolunk, alkudni is lehet,

• eltér a termék színe, illata az általunk ismerttől,

• a csomagolóanyag (doboz) sem ugyanolyan, mint a gyári, helyesírási hibát is tartalmazhat, különösen az idegen nyelvű szöveg,

• észrevételünkre az árus új gyártású, még nem ismert termékre hivatkozik,

• a termék nincs kitámasztva a dobozban, mozog, például a kozmetikumok esetében jellemző,

• előfordult, hogy visszakérték a gyárinak nevezett csomagolóanyagot, dobozt, úgyis eldobnánk, hivatkozással,

• a csomagoláson a gyártó neve nincs feltűntetve,

• az árus nem ad nyugtát, vagy az hamis, valótlan a feltüntetett cégnév és az adószám.

A biztonságos vásárlásra nem alkalmas helyek és helyzetek:

pályaudvarokon az indulás előtt álló vonatok, meg se fogjuk a felajánlott terméket,

• városi (helyi) tömegközlekedési eszközök,

• villamos- és buszmegállók,

• utca, kapualj,

• utcán, járdán sötétben, rossz látási viszonyok között,

• szabadban, esős időben, sok csomaggal, ha a máshol történt vásárlás csomagjait letesszük, nem figyeljük, ellophatják,

• kisgyerekkel, nem tudjuk kellően figyelni, elszaladgál, kikerülhet az ellenőrzésünk alól, így a vásárlásra sem lehet kellően odafigyelni,

• ahol nagy tömeg van, ahol az eladók siettetik a vásárlást, tömegben lopás is megtörténhet,

• vásárban is pórul járhatunk; este, rossz látási viszonyok között nem vesszük észre a karcos, hibás terméket, például az összekarcolt bőrárut, a felemás cipőt, a varráshibás kesztyűt, a hibás csattal ellátott bőrövet, a gomb nélküli ruhát, elfelejtjük kipróbálni a cipzáras termékeket, megvesszük a csorbult bögrét, vagy étkező garnitúrát, (az is baj, ha csak egy sérült, máris nincs meg a hatszemélyes készlet), a törött, sérült vázát, kávés készletet,

• ruhaneműt próba nélkül ne vásároljunk, a terméken feltüntetett méret megtévesztő lehet, vagy a külföldi méretjelöléseket a vásárlási körülmények miatt rosszul azonosítjuk, vagy erről téves tájékoztatást kapunk,

• pénzt, bankkártyát, iratot ne tartsunk ruházatunk külső zsebében vagy könnyen hozzáférhető más helyen,

• inkább halasszuk el a vásárlást abban az esetben is, ha sietni kell és nincs időnk a terméket alaposan megnézni esetleg megpróbálni,

• a vásárláskor nincs szükség ékszerek viselésére.

Rosszul sikerült vásárlás esetén utólag nem lesz eredményes a jogorvoslati eljárás, ha nem lehet megállapítani a felelősséget, ha a vásárló nem tudja bizonyítani, hogy a forgalmazónál történt a sérülés. Jogvita esetén a kereskedő – általában – vitatja a hibás teljesítés tényét.

Mit tanácsoljunk a vásárlóknak, hol vásároljanak?

Biztos tipp nincs, minden vásárlás kockázattal jár, kellemetlenség történhet, de tartós fogyasztási cikket, gépet, készüléket, berendezést szaküzletben vásároljunk. A szaküzlet nem feltétlenül nagy áruházat jelent. A kisebb üzletek is működhetnek szaküzletként, ha a szakosodásnak megfelelő árukészlettel, beszerzési, utánpótlási lehetőséggel és megfelelő szakértemmel valamint szerviz háttérrel rendelkeznek.

Lehetőleg olyan üzletet, kereskedőt válasszunk, melynél van esélyünk arra, hogy a vásárolt terméket az ünnep után ki tudják cserélni vagy választhatunk helyette más árut, amire valóban szükségünk van, mert van árualap. Sokszor az árualap hiánya vagy a beszerzés nehézsége okozza a sikeres jogérvényesítés elmaradását.

Probléma forrása lehet a kitelepült kereskedőnél történő vásárlás. Más, sokszor távoli településről, néha több száz km-ről érkezik a vállalkozó. Probléma és konfliktus nélkül nehezen rendezhető a reklamáció, hol történik a javítás, hogyan tudjuk kicseréltetni a terméket, vagy a vételárat visszatéríttetni, mennyi ideig tart és mennyibe kerül az ügylet rendezése?

A fentieken kívül mire figyeljünk még a vásárlás során

• a nyugták (közbeszédben: blokkok) esetében azt a kinyomtatott, de a pénztárgép mellé letett bizonylatot vegyük magunkhoz, amelyiken az általunk vásárolt termék megnevezése és a fizetett összeg szerepel,

• vásárlási bizonylatokat, a garanciajegyet is, célszerű otthon összegyűjtve, dossziéban tárolni és az elévülési időn belül megőrizni,

• nyugta vagy számla bemutatása nélkül panasz, reklamáció, jogorvoslat nem rendezhető. A kereskedőnek igaza lehet, ha azt mondja, hogy az adott terméket máshol is árusítják, ezért csak azt a reklamációt rendezi, melyért mint forgalmazónak neki kell helytállnia.

Mikor vásároljuk fenyőfát? Milyen buktatókra figyeljünk?
Árusok szerint hűvös helyen tároljuk, helyezzük el egy vödör vízbe, ne feledkezzünk meg a víz utántöltéséről.
Előre hálóba csomagolt fa féloldalas, ferde lehet, otthon derül ki, esetleg karácsonykor. Legjobb, ha a kiválasztás után csomagolják hálóba.

A fenyőfa árát darabárban vagy folyóméter árban adják meg a kereskedők. Az utóbbi esetben a vásárlók tapasztalata szerint előfordulhat, hogy felfelé kerekítik a méretet, például, a 170 cm-es fát kettő méterben fizetjük.

A problémák forrása sok esetben a fáért fizetendő összeg és a nyugtaadás elmulasztása. Aki az előre hálóba csomagolt fát cserélni akarja, nyugta kell hozzá.

A fenyőfából, amit vásárolunk, akkor lesz karácsonyfa, ha feldíszítjük, ehhez díszekre és kiegészítőkre van szükség. Melyekkel fordulhat elő hibás teljesítés és mire figyeljünk?
A díszítés látványos eszköze a fényfüzér. Csak TÜV jelzéssel ellátott, biztonságtechnikailag bevizsgált fényfüzér terméket vásároljunk.  Ne vegyük meg alkalmi árustól, utcán, piacon, csak szaküzletben. Ne vásároljunk gyártó (forgalmazó) adatainak, a termék elnevezésének, típusának és a műszaki jellemzők feltűntetése nélküli terméket, ez minden műszaki termékre érvényes.

A vékony keresztmetszetű vezeték tűzet okozhat, ez legtöbbször a beltéri égősor esetében fordul elő. Megtörténhet, hogy a dugaszolóvilla nem megfelelően szigetel, átengedi az áramot, megráz. Első alkalommal óvatosan, jobb kézzel helyezzük a konnektorba, ne bízzuk a gyermekre.  A vásárláskor kapott vagy kért nyugtát őrizzük meg!


Mire figyeljünk, hogy ne gyulladjon meg a karácsonyfa vagy a függöny?
Távollétünkben a karácsonyfán ne hagyjuk bekapcsolva az égősort, szüntessük meg az elektromos hálózathoz a csatlakozást, húzzuk ki a konnektorból! Az intézkedéssel lakástüzet előzhetünk meg. A beltéri égősor nem használható a ház díszítésére kültérben. Zárlat keletkezhet, emiatt esetleg nem lesz villany az egész házban. Milyen problémák merülhetnek fel a kiegészítőkkel?

Csillagszóró
Az 1-es pirotechnikai osztályba sorolt, egész évben forgalmazható termék, nem csak karácsonyra vásárolják, lakodalmak, bulik kedvelt kelléke. A csillagszóró tűzveszélyes karácsonyfa kellék. A csomagoláson feltüntetik azt is, hogy csak beltéri használatra alkalmas.

Házi tűzijáték
Ne vásároljunk gyártó megnevezése nélküli és több évvel korábban gyártott terméket! A gyártási időt a csomagoláson feltüntetik.
A csomagoláson általában feltüntetik, hogy csak beltéri használatra alkalmas és éghető anyag egy méteren belül nem lehet. A távolságtartást a függönyre is célszerű alkalmazni.
Ha több évig tárolják a terméket, például nedves környezetben, előfordul, hogy a szikrázó anyag nehezen gyullad meg, csak részben ég el, lelassul az égés, a hideg környezetben, az erkélyen meg sem gyullad. Hideg időben vagy, ha nedves a szikrázó anyag, gyufa helyett öngyújtót használjunk!

Gyertya

Ha a kanóc benne maradt a viaszhengerben, így nem lehet meggyújtani a gyertyát, illetve gyújtás előtt a viaszból ki kell faragni.
A témát ismerők szerint a kanóc anyaga és vastagsága fontos, a legjobb a fonott pamutszál, esetleg a len vagy a kender, de az utóbbiakat nehezebb meggyújtani és kisebb lánggal égnek. Az a jó gyertya, amelyiknél a kanóc anyaga a fentiek valamelyike és a vastagságuk igazodik a gyertya vastagságához. Ezek az ismérvek gyártási kérdések, a fogyasztó vásárláskor nem tudja ellenőrizni.

Ismeretlen gyártótól származó terméket ne vásároljon. Ha nemcsak néhány esetben, de több gyertyában sincs éghető kanóc, vigyük vissza az üzletbe és cseréljék ki a terméket – három munkanapon belül – és vásároljunk néhány gyertyával többet a szükségesnél. Bármikor előfordulhat, hogy a születésnapi tortán nem gyújtható meg a gyertya!

Egyéb kiegészítők
Gömbök, fém, fa és üveg karácsonyfa díszek – ritkán minőségi hibásak.

Ajándéktárgyak vásárlásához kapcsolódó termékcsere szabályai, szokásai és gyakorlata
Több azonos ajándék esetén fordul elő, hogy – például – több bordó nyakkendőt, inget, blúzt kapott a megajándékozott karácsonyra.

Mennyiség, szín és méret miatt kérnek cserét a fogyasztók (kicsi a sapka, a kalap vagy a pulóver).
Ha a termék nem hibás, azaz rendeltetésszerű használatra alkalmas, a cserére vonatkozóan törvényi kötelezettség nem áll fenn, a kereskedő a háromnapos (munkanap) szabályt nem köteles alkalmazni.

A kereskedővel azonban meg lehet állapodni az esetleges csere lehetőségéről és feltételeiről. A visszajelzések szerint egyre több üzlet követi ezt a gyakorlatot.

A vásárló számára kedvező elintézésnek az a lényege, hogy kereskedőnek legyen megfelelő árualapja a cseréhez, legyen ugyanolyan termékből más szín, vagy méret raktáron, vagy könnyen legyen utánrendelhető.

A nem kötelező termékcsere lehetősége a gyakorlatban főleg csak a karácsonyi, esetleg a húsvéti ajándék-vásárlásoknál áll fenn. Ünnepi időszakon kívül a kereskedő esetleg felajánlja a bizonytalankodó vevőnek (törzsvásárlónak, a kereskedő által ismert vásárlónak könnyebben) a cserét, ha a termékből még van készleten, vagy a levásárlás lehetőségét említi.

A nem minőségi hibás termék esetében általában mi lehet még a csere további feltétele a kereskedő részéről?
• Blokk (nyugta) számla megléte,
• Csere időtartama; karácsony után mennyi ideig lehet a terméket cserélni?  A kereskedő határozza meg, néhány hét is lehet, de elfogyhat a készlet. Érdemes az ünnep után minél előbb cserélni!
• Sérülésmentesen, több darabból álló termék esetén hiánytalanul vissza kell adni a terméket és a tartozékait.

A kereskedő által önként vállalt termékcsere problémái a gyakorlatban
A vásárló már a vásárláskor feltételezte, hogy lehet méretbeli probléma a megajándékozott személy esetében.  Kérdésére a vásárláskor az üzletben szóbeli ígéretet kapott az eladótól a termékcsere lehetőségére a vásárlástól számított 30 napon belül.
A fogyasztó január első napjaiban felkereste az üzletet és kérte a karácsony előtt vásárolt termék cseréjét méretprobléma miatt. A fogyasztó más személyt, más eladót talált az üzletben, mint akitől vásárolta a terméket. Kérését elutasították azzal, hogy nincs ilyen lehetőség. Ebben az esetben keletkezhetett volna jogvita, de a fogyasztónak nem állt rendelkezésére bizonyíték az ígéretre vonatkozóan. Szóbeli ígéret nem minősül bizonyítéknak, a vásárló nem gondoskodott tanukról, akik az ígéretet hallották. Ebben az esetben a termékcsere elmaradt.


Mi lehet a megoldás a probléma megelőzésére?
Ha az adott üzletben lehetséges a csere, az eladó írja rá a blokkra, aláírással, pecséttel! Egyes üzletekben adtak a vásárlóknak olyan bizonylatot, melynek hátoldalára pecsételték a csere lehetőségét a határidő megjelölésével. (A pult üveglapja alatt elhelyezett (ott felejtett) vagy a falra kifüggesztett szöveg nem elegendő, nem bizonyítja, hogy az általunk vásárolt termékre vonatkozik és azt sem, hogy a vásárlásunk időszakában érvényes.)

A „levásárlás” jogon kívüli intézménye
A magyar jog nem ismeri a levásárlás jogintézményét, nem követelhető ennek elfogadása a vásárlótól. Más terméket nem vagyunk kötelesek elfogadni, mint amire a vásárlási szándék irányult, illetve, amit a fogyasztó megvásárolt!
Kivéve: ha a fogyasztónak nincs a cserére jogosultsága, de a levásárlásban állapodik meg a kereskedővel. A levásárlás jogalapja, hogy a felek közös megegyezéssel, akarategyezőséggel e szerződéses feltételben megállapodhatnak.
A gyakorlatban, ha nem hibás, csak nem tetszik az ajándékba kapott termék, a megajándékozott nem szeretné megtartani, akkor a kereskedő levásárlásához kötheti a cserét! (Felek közötti megállapodásról van szó!)

Mennyibe kerül ténylegesen a termék?
A kereskedő az áfás árat köteles közölni forintban. Egyes termékek árát, például, az informatikai termékek árát is nettó ár + áfa formátumban adják meg. Nem felel meg a szabályoknak, a vásárló nem köteles kiszámítani az eladási árat, őt az érdekli, mennyit kell a termékért fizetni.

Ha a termékre vonatkozóan több árat tüntettek fel, akkor az alacsonyabb ár fizetéséhez van jogunk!
A leértékelt áruk esetében a terméknek valószínűleg minőségi vagy esztétikai hibája van (karcos az edény, lepattant a zománc, karcos a bőrtáska, a pénztárca, hiányzik valamilyen nélkülözhető tartozék, behorpadt a hűtő oldala! Ha a fogyasztó a hibák, hiányosságok tudatában vásárol leértékelt terméket árengedménnyel, akkor erre az általa ismert hibára vonatkozóan nem követelheti a jótállási/szavatossági igényt. A leértékelt terméknek is alkalmasnak kell lennie rendeltetésszerű használatra, azaz a fő funkcióra, a leértékelt hűtőnek is hűteni kell.

Akciós termékek esetében is érvényesíthető jótállási igény. Az akciózás oka – például – készletcsökkentés, kereskedelempolitikai kedvezmény, nem tévesztendő össze a leértékeléssel.

A hibás teljesítés esetén a jogorvoslat sorrendje
Kijavítás
vagy kicserélés, arányos árleszállítás vagy ezek hiányában elállás a szerződéstől. A javítások száma nem meghatározott, bármennyi lehet (a fogyasztók által leggyakrabban vitatott rendelkezés).
Csere
akkor, ha a javítás nem lehetséges, vagy nem gazdaságos (a kereskedő általában a szakszerviz csereutalványa alapján cseréli a terméket).
Árleszállítás
, ha a hibát a vásárló kijavítja vagy mással kijavíttatja (arányos árleszállítás).
Elállás
, ha a kijavítást vagy kicserélést a kereskedő nem vállalta vagy annak nem tud eleget tenni, a vételár visszajár.

A karácsony előtti tumultusban vigyázzunk a pénzünkre, bankkártyára, értékeinkre, iratainkra, ne hagyjuk őrizetlenül a már megvásárolt ajándékokat sem! Milyen meglepetések érhetnek? Mire figyeljünk?

Lopás járműveken, áruházi parkolóban az autó csomagtartójából
Táskákból, zsebekből, járműveken, áruházakban tűnnek el pénztárcák, bankkártyák, könnyen hozzáférhető, kisebb méretű, de értékesebb ajándéktárgyak.
Előfordult olyan eset, hogy az áruházi parkolóban az autó csomagtartójából vették ki a vásárolt ajándéktárgyakat, amíg a család visszament az áruházba és folytatta a vásárlást. Csak otthon vették észre, hogy az autó csomagtartóját kiüresítették.
Veszélyesek a kórházi parkolók, inkább mellékutcában tegyük le az autót.

A visszaadott pénz kevesebb, mint a visszajáró összeg
Általában a 20-ezressel fordul elő, hogy tízezerig adnak vissza, vagy a kisebb pénzből sok aprót, de kevesebbet adtak vissza a tumultusban. A tévesen visszaadott összeg nem lehet jogvita tárgya, a pénztárnál kell rendezni, amikor az eset felmerült.

Az online vásárlásokra vonatkozó aktuális szabályokról és a kockázatokról ide kattintva olvashatnak fontos részleteket és hasznos tanácsokat.

A fogyasztóvédelmi és vállalkozási ismeretek témakörben 2020-ban a nyomtatott és az elektronikus sajtóban megjelent tájékoztató, ismeretterjesztő cikkek elolvasását köszönöm az olvasóknak! Hozzátéve: a koronavírus-járvány elleni védekezés és a járványveszély következményeinek kezelése is fogyasztóvédelem!

Boldog karácsonyi ünnepeket és szerencsés, sikeres új esztendőt kívánokDr. Csanádi Károly vezető jogtanácsos, európai uniós kkv-tréner, fogyasztóvédelmi referens


Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online