Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Egy újabb „trendi” élelmiszer: ismerjük meg az édesburgonyát!

2020-10-12 18:25:34

A batáta, közismertebb nevén édesburgonya az utóbbi pár évben megkerülhetetlenül beírta magát a „divatos” élelmiszerek közé. Fogyókúrázók és egészségesen táplálkozók előszeretettel fogyasztják, és számos olyan cikk is napvilágot látott, ahol az egészségre gyakorolt pozitív hatásait hangsúlyozzák. Persze, ennek ellenére még mindig sokan idegenkednek tőle, hiszen nem tudják, hogy mégis milyen ételekbe illik, hogyan lehetne jól elkészíteni, és hogy valóban megérdemli-e a körülötte lévő nagy „hype”-ot.

Mit érdemes tudni az édesburgonyáról?
Először is azt, hogy rendszertani értelemben valójában nem rokona a krumplinak. Ami közös bennük, hogy mindkettő a burgonyavirágúak rendjébe tartozik, és a gyökérgumójuk fogyasztható.

Főként a melegebb éghajlatokon terem, az enyhe éjszakák és a sok csapadék jelenti számára az ideális közeget. Közép- és Dél-Amerikában őshonos, Európába pedig sok más növény mellett Kolumbusz Kristóf által jutott el.

Hazánkban a legelterjedtebb változat az élénk narancssárga színű, de elvétve lehet kapni lila, illetve fehér húsú fajtákat is. Az ízük és az állaguk ugyan hasonló, a színekkel játszadozva viszont nagyon látványos ételeket lehet kreálni.

A hagyományos burgonyával ellentétben pedig jellegzetes, édeskés íze van, amely leginkább a sütőtökre hasonlít. Mégsem ezért érdemes fogyasztani, hanem mert egyes tápanyagokban igen gazdag: tartalmaz B2-, B6-, C- és E-vitamint, valamint káliumot, mangánt, illetve antioxidánsokat és rostokat. Mindemellett pedig alacsony a zsír- és a koleszterintartalma is.


Milyen formában fogyasztható?

Szerencsére számtalan módon elkészíthető, így igazán változatosan beépíthető az étrendbe. A sima krumplihoz hasonlóan fogyasztható sütve, főzve, köretként vagy főételként, sósan vagy édesen, különféle fűszerezéssel - a lehetőségeknek csak a fantázia szab határt.

Ha nincs kedve bajlódni az elkészítésével, akkor ebédjét akár megrendelheti az Interfoodtól is, ahol az édesburgonyás ételek is gyakori szereplők az étlapon.

Ha viszont mégis kedve lenne kipróbálni néhány ízletes batátás fogást, akkor adunk pár ötletet:
Sült édesburgonya: a burgonyákat megmossuk, meghámozzuk, majd vékony hasábokra szeleteljük. Szétterítjük egy sütőpapírral bélelt tepsiben, meglocsoljuk egy kevés olívaolajjal, majd 180 fokra előmelegített sütőben készre sütjük. Húsételek mellé köretnek vagy mártogatóssal tálaljuk.
Édesburgonya-krémleves: egy fej hagymát felaprítunk, kevés vajon üvegesre pároljuk. Hozzáadjuk a meghámozott, kockákra vágott édesburgonyát, felöntjük zöldségalaplével, majd puhára főzzük. Utána botmixerrel pürésítjük, majd felöntjük tejszínnel, és tetszés szerint ízesítjük.
Édesburgonyás brassói: hagyományos módon elkészítjük a brassói húsos részét, azonban a végén a sima sült krumpli helyett sült édesburgonyával forgatjuk össze.


Stúdióbeszélgetések Gödöllő és környező települések sportolóival

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online