Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Feszültségeink és feloldásuk lehetőségei

2014-12-21 13:15:53

Életünk megannyi pillanatában kísérnek bennünket stresszel teli események, ennek különböző egyéni és társadalmi következményei tagadhatatlanok. Megszüntetésükre törekedhetünk, ám maradéktalanul nem lehetünk sikeresek ebben. Sokkal fontosabb kérdés mindezért az, hogy mit teszünk feszültségeinkkel. Aki tudatosan szemléli saját reakcióit, s időt és energiát szán az átélt élmények értékelésére is, annak érzései és társas világa is kiegyensúlyozottabbá válhat.

Kiemelten fontos mindez a gyermekeket nevelő családokban, ahol a szülők reakciói mintául is szolgálnak a felnövekvő fiatal számára. Talán még fontosabb azoknak a szülőknek, akik nemcsak saját gyermeküket nevelik, hanem más családok gyermekeit is befogadják. Napjainkban már közel kétezer befogadó szülő kész otthont biztosítani azoknak a tizenkét évnél fiatalabb gyermekeknek, akikről saját családjuk átmenetileg nem tud gondoskodni. Az általuk nyújtott minta nemcsak a gyermek, hanem az ő vér szerinti családja számára is mintát jelent.

A gyermeknevelés fontos kérdései kapcsolódnak a feszültségkezeléshez. Nyilvánvaló, hogy „a gőz kiengedése” nem tehető meg bármikor, ám azzal, hogy nem veszünk tudomást a „túlnyomás” létezéséről, az még nem szűnik meg. Feszültségek hatására mindenki saját személyiségvonásainak megfelelően reagál. Egyesek felemelik a hangjukat, mások megpróbálják beszélgetéssel megoldani a problémát, ismét mások csendben zárják magukba lelki bánatukat.

Nyilvánvaló, hogy a gyermekek számára a szüleiknek, nevelőiknek kell megmutatni, mi az elvárt viselkedés. Kisebb gyermekek esetében még inkább a cselekvés segít: a rajzolás, az aktív zenélés vagy sportolás során van lehetőség a feszültségek levezetésére. Egyesek számára az a leghatékonyabb, ha egy mennyezetről lógó, felkötött labdába, mint boxzsákba üthetnek. Iskolások már nem vezethetik le szabadon és bármikor a felgyülemlett, megterhelő élményeket, meg kell tanulniuk a szóbeli önkifejezés eszközeivel élni. Ezért nyújt számukra nagy segítséget a beszélgetés, akár külön beszélgető-körök formájában. Ha megtapasztalják, hogy ilyenkor valóban rájuk figyel valaki, akkor ez önmagában is segítő erővel bír. Ha megterhelő élményeiket a szavak mellett alkotásba önthetik, az érzések kuszasága is mederbe terelhető, s az is előfordulhat, hogy alkotás közben rátalálnak a megoldásra. A jó mesék szintén segítséget nyújtanak a nehéz helyzetek megoldásában, egyfajta mintát mutatnak ehhez.

A gyermeknevelésben tudatosságra törekvő szülők és nevelők bizonyosan megtalálják a gondoskodásuk alatt álló gyermekek számára a legjobb segítséget feszültségeik feldolgozásában. A befogadó szülők képzésük során ugyancsak segítséget kaptak ebben. A TÁMOP 5.4.10-12/1-2012-0001 projekt keretében az Európai Unió támogatásával zajló képzésekhez készült tananyag-sorozat több fejezetet is tartalmaz ezekről, a köteteket pedig az Apor Vilmos Katolikus Főiskola a honlapján is elérhetővé tette. A sokszínű tartalom az Önök visszajelzései alapján egyre bővül, s a honlapon keresztül akár szakmai konzultációra is lehetőség nyílik. Apor Vilmos Katolikus Főiskola szakmai munkacsoportja


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online