Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Ha csak egy vágány lenne…

2013-03-20 17:52:53

Az utóbbi hetek egyik, a gödöllői közvéleményt foglalkoztató kérdése a HÉV városi szakaszának 2014 utánra tervezett fejlesztése. A városvezetés két lakossági fórumot is tartott az ügyben. Abban mindkettő hasonló volt, hogy a lokálpatrióta klubos érzetű településirányítás kiállt az általa előnyben részesített verzió, a sínpár és a 3-as főút megcserélése mellett. A hozzászólók többsége viszont a kéregvasút ötletét favorizálta. Végleges, a helyi képviselőtestület által elfogadott döntés még nincs. Javaslat azonban igen: az alábbiakban Pál Gábor (Cafor) magánvéleményét tesszük közzé.

Több mint 50 évet éltem Gödöllőn és ebből legalább tízet a HÉV vonalától 3 méterre, több évet ingáztam vele a fővárosba és sofőrként órákat álltam az átjárók lámpáinál és a sorompónál. A legnagyobb probléma az, hogy a várost kettévágja a HÉV vágányrendszere, ami erősen gátolja a város közlekedését, gyalogosforgalmát, és állandó veszélyt jelent gyermekeinkre. A Szabadság út 5. számú háznak, ahol 10 évet éltem, gyermekkoromban még saját kijárata volt a 3-as útra a síneken keresztül, ma pedig a rendőrkapitányság is egy zsákutcába került, ami valószínűleg a világon egyedülálló. Javaslatom a következő:

A gödöllői városi szakaszon (Erzsébet park – végállomás) a HÉV rendszerét át kell állítani egyvágányúra. A mai forgalomirányítási rendszerrel ez megoldható. A HÉV forgalma egyáltalán nem olyan sűrű a városban, hogy ezt a rendszert ne lehetne működtetni. Jelenleg a kötött pályás utasforgalom csökken, míg az egyéb az elmúlt 30 évben folyamatosan növekszik. De mi lenne a haszna ennek a változtatásnak?


Ha csak egy vágány lenne
, a város egyik fő forgalmi vonalán felszabadulna egy csomó hely – és véleményem szerint ez a legfontosabb - ahol kerékpárutat, sétányt vagy egyszerűen biztonságos, megfelelő szélességű járdát lehetne kialakítani, ahol akár két babakocsi is elférne egymás mellett.
Ha csak egy vágány lenne
, gyalogos-biztonsági szempontból sokkal könnyebben lehetne kezelni a forgalmat, mert csak egy sínpár forgalmára kell figyelni az átkelőnek.
Ha csak egy vágány lenne
, a lezárt kihajtók könnyen megnyithatóak lennének, hiszen, csak feleakkora lenne az áthajtó szélessége, fele annyi idő lenne a HÉV vonalának keresztezése egyéb járművekkel, közlekedési szempontból könnyebben kezelhetők, lámpásíthatók lennének a keresztezések (például: a Petőfi utca kihajtója a kanyarban, vagy a Szent János utca).
Ha csak egy vágány lenne
, maradna hely a gyorsító és lassító sávok kialakítására a behajtóknál, nem feltétlenül ragaszkodnék a nagy-ívű kihajtásokhoz. Már az is nagy eredmény lenne, ha egy irányban lenne megközelíthető a 3-as főút. Lehetne több zebra, a jelenlegi kettőnél.
Ha csak egy vágány lenne
, a megállók ugyanarra a helyre esnének mindkét irányból. Aki már várakozott a Szabadság téren a piros lámpánál, az tudja, miről van szó. A Szabadság téren is vissza lehetne állítani a régi rendszert, amikor az indulás és érkezés a Múzeumnál volt, a HÉV a város szívébe hozná az utasokat és onnan vinné őket el
Ha csak egy vágány lenne
, optimalizálható lenne a sín vonalvezetése a felszabaduló helyen, a kanyaríveket módosítani lehetne és a menetsebességet növelni.
Ha csak egy vágány lenne
, olcsóbb lenne a korszerűsítés, a fenntartás, a javítás, és ha nem válik be, visszaépíthető, mert a HÉV-nek megvan a helye, csak másnak nem.
Ha csak egy vágány lenne
, a végállomáson a szabad helyen P+R parkoló kialakítására lenne lehetőség. A Palotakert lenne az éjszakai depó és az elkerülő. A végállomásra csak kimenne a szerelvény és indulna Budapestre.
Ha csak egy vágány lenne
, megszűnne a baloldali közlekedés. Én láttam külföldi csoportot, akik a kastélyból kijőve a Rézgombosnál várakoztak a Pestre menő szerelvényre és döbbenten nézték, ahogy a HÉV otthagyta őket, mert arra nem számítottak, hogy ez az egyetlen eszköz Magyarországon, ami még balra hajt. A többnyelvű információs rendszerről most ne beszéljünk…

Elgondolásomat többször elmondtam a város vezetőinek, el is küldtem nekik már öt éve. Sajnos a fórumon nem tudok részt venni, mert későn kaptam meg a fórumról az értesítést.

Kapcsolódó cikkek
Közelebb vinnék a metrósított HÉV-et a kastélyhoz
A palotakertiek megtartanák a HÉV-megállót


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online