Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Önkormányzati korrupcióveszély

2012-06-13 11:04:16

Egyöntetűen elfogadott meghatározása ugyan nincs a korrupciónak, nem járunk messze a valóságtól, ha azt mondjuk rá, hogy olyan, törvénybe vagy közerkölcsbe ütköző cselekedet, aminek során valaki pénzért vagy más juttatásért, juttatásra való kilátásért cserébe jogosulatlan előnyhöz juttat másokat.

Június 12-én, a kormány Korrupció-megelőzési Programjának részleteit ismertető tájékoztatójában Rétvári Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) parlamenti államtitkára külön is kiemelte: a kormány célja, hogy minél több önkormányzat bevezethesse a program intézkedéseit. Az államtitkár a sikeres végrehajtás feltételei között említette a kampányfinanszírozást, a hálapénz ügyének rendezését és az üzleti szférával való együttműködést.

Rétvári mondataival tulajdonképpen utalást tett arra, hogy az önkormányzati szféra a korrupció által fokozottan veszélyeztetett terület. Gémesi György, városunk polgármestere, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének (MÖSZ) elnöke az ATV Start ma reggeli műsorában nem teljesen értett egyet az államtitkár felvetésével, mondván: az önkormányzatok a rendelkezésre álló forrásaik 85-90 százalékát a kötelező feladatokhoz kapacsolódó kiadásaik (bérek, rezsiköltségek) finanszírozására használják fel, ahol lehetőség sincs arra, hogy felmerüljön a korrupció.

Másképp ítéli meg tehát a társadalmat károsító cselekedet jelenlétét a helyhatóságoknál az államtitkár, és másképp a gyakorló önkormányzati vezető. Valószínűleg, azért, mert a korruptnak tekinthető tevékenység határai időről időre változnak, és válfajai tekintetében sem mindegy, hogy politikai, közigazgatási, vagy gazdasági korrupcióról beszélünk.

Azon azonban érdemes elgondolkodni, hogy korrupciónak tekinthető-e, ha:
- az önkormányzat pályáztatás (közbeszerzési eljárás) nélkül választja ki a jelentős értékű beruházás kivitelezőjét,
- egy önkormányzati alapítású gazdasági társaság hosszú éveken át – egyfajta rutinszerűséggel – ugyanazokkal az alvállalkozókkal dolgoztat,
- egy önkormányzat irreálisnak tekinthető áron bérel ingatlant egy vállalkozástól,
- egy önkormányzat inkább érvénytelennek, vagy eredménytelennek minősít egy pályázatot, vagy közbeszerzési eljárást, ha előzetes választottja alulmarad a versenyben,
- egy önkormányzat szemet huny afelett, hogy az általa alapított gazdasági társaság dolgozói magánbevételre tegyenek szert, miközben a cég eszközeit és infrastruktúráját használják,
- egy-egy megbízás kiadásáért cserébe az önkormányzati vezetők (város)politikai törekvéseiket segítő alapítványuk támogatását szorgalmazzák,
- egy önkormányzat vezetése kirúgással, ellehetetlenítéssel fenyegeti azokat a dolgozókat, akik előtérbe helyezik a szakmaiságot a stiklikkel szemben…

…és sorolhatnánk tovább a jogszerűség és a jó erkölcs határait feszegető kérdéseket. Lehet, hogy előbb-utóbb a kiskirályok, vagy a maffiahálózatok terepére merészkednénk?


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online