Vissza normál nézetbe Nyomtatás

Száz éve indult első útjára a Kismuki

2011-09-02 14:37:25

Szeptember 2-án volt 100 esztendeje, hogy elindult a vasúti közlekedés Gödöllő és Veresegyház között. A helybéliek körében Kismuki néven emlegetett, nem éppen gyorsaságáról híres vonat a II. világháborúig villamos meghajtású volt, ezt követően pedig gőzmozdony húzta a szerelvényt.

A vonal 41 éve, 1970. július 1-jével szűnt meg, de az állomások épületei közül néhány megmaradt. Ezek közül a Testvérvárosok útja (korábban Csehszlovák-Magyar Barátság útja) elején található, önkormányzati tulajdonú, napjainkban pártirodaként működő háznál ma délután felavatták a centenáriumi évforduló kapcsán a falra kihelyezett emléktáblát. A 75 ezer forintból elkészült sötétszürke gránittábla vésett feliratú, mérete 60x40 centiméteres.

A magyar vasúttörténet érdekes színfoltja

Az elmúlt század elején épült villamos vasúti vonal járműveivel, felsővezeték-rendszerével, a pálya vonaltervezésével és az építések körülményeivel érdekes színfoltja volt a magyar vasúttörténetnek.

A gödöllőiek által Kismukira keresztelt kötöttpályás közlekedési eszköz élete, jelentősége alapvetően két szakaszra bontható: a II. világháború pusztításáig az ország első, nem közúti villamos vasútjának részeként működött, majd 1945 után műszaki állapotának színvonalában olyan mértékű visszaesés következett be, ami leértékelte jelentőségét.

Annak ellenére így volt ez, hogy a korabeli feljegyzések szerint az 1960-as évek végén a Kismuki évente közel egymillió utast szállított Gödöllő és Veresegyház között. Igaz, ezt mintegy 3 millió forintos ráfizetéssel tette a gőzvontatású vonat éves szinten. A szakemberek kiszámolták, hogy a motorkocsis üzemmódra történő átállással a veszteség az ötödére lett volna csökkenthető, ám a vonal teljes felújítása, átépítése közel 24 millió forintba került volna. Így jutott a megszüntetés sorsára a Kismuki.

A Kismuki szűk félóra alatt tette meg a Gödöllő és Veresegyház közötti, nem egészen 10 kilométeres távot. A két végállomást leszámítva, hat megállója volt: Besnyői út (ma Szabadság út), Alsóöreghegy, Knézits Károly utca, Blaha Lujza fürdő, Szada alsó, Szada. A vonatok 2. osztályú kocsikkal közlekedtek.


Online kaszinók
Magyarország
magyar online casino

Kamerák előtt Gödöllő és a környező települések sportolói

 

Kapcsolat | ImpresszumAdatvédelem | Médiaajánlat

© Gödöllői Hírek Online